Reisverslag: 11 daagse rondreis Zuid Afrika Krugerregio

Gepubliceerd op 20 april 2024 om 19:51

Van Adembenemende Natuur tot Indrukwekkende Dieren

In de meivakantie van 2023 hadden wij het geluk om met elkaar 11 dagen vrij te hebben, en we besloten om een sprong in het diepe te wagen en een reis naar Zuid-Afrika te boeken. Met een scherpe blik op de aanbiedingen vonden we een voordelige vlucht van Brussel naar Johannesburg met een tussenstop in Zürich (zie de blog 'Algemene Reistips' voor handige tips om voordelige reizen te vinden).

Hoewel 11 dagen niet genoeg is om heel Zuid-Afrika te verkennen, hebben we ervoor gekozen om ons te concentreren op enkele van de meest adembenemende plekken van het land. Onze eerste stop was het Krugerpark, waar we oog in oog stonden met de majestueuze dieren van Afrika. Van leeuwen tot olifanten en giraffen, elke safari was een nieuw avontuur en een kans om de wilde natuur van dichtbij te ervaren. Daarna reden we de Panoramaroute, een prachtige tocht door de bergen van Mpumalanga die zijn naam eer aan doet met adembenemende uitzichten op indrukwekkende kloven, watervallen en groene valleien.

Onze een na laatste stop was Hoedspruit en de Greater Kruger regio, waar we verbleven in een prachtige lodge lekker vrij in de natuur. Hier konden we genieten van de rust en de schoonheid van de Afrikaanse bush, terwijl we ook deelnamen aan spannende bush wandelingen (al bleek dit laatste niet echt de bedoeling). Vervolgens via Dullstroom, waar we op een enorm leuke locatie verbleven voor een nacht, weer terug naar Johannesburg.

Hoewel onze tijd in Zuid-Afrika kort was, was het een reis vol onvergetelijke momenten, adembenemende landschappen en ontmoetingen met wilde dieren. Het was een herinnering aan hoe geweldig reizen kan zijn, zelfs als je maar een beperkte tijd hebt.

In deze blog vertellen wij ons verhaal, en pakken daarbij meteen alle highlights van de regio aan! Terwijl je ons persoonlijke verhaal leest, lees je ook meer over de regio! We hopen je hiermee zowel te vermaken als te informeren, en vooral...te inspireren!

Stop at the tankstation
Road South Africa , weg in zuid afrika

Dag 1: Time to go!

Na alle voorpret, het kijken van natuurfilms over de Afrikaanse vlaktes en natuurlijk een dubbele dosis Lion King (1 én 2, omdat je nooit te oud bent voor Disney haha), was het eindelijk zover: op naar Zuid-Afrika!

Onze eerste stop was Brussel Airport. De rit er naartoe verliep vlekkeloos: 2,5 uur in de auto en slechts 5 minuten met de shuttlebus. Eenmaal op de luchthaven was het tijd om de laatste dingen te regelen en natuurlijk een pitstop op de WC te maken. We hadden ruim de tijd, dus geen stress!

Dat dacht Maarten ook, tot hij bij de poortjes voor de controle besefte dat hij zijn koffer was vergeten! Een moment van paniek!! Oeps! Maar gelukkig werd de koffer snel teruggevonden en konden we opgelucht ademhalen. Een kleine schrik, maar alles kwam gelukkig goed!

Met nog 5,5 uur te doden tot onze vlucht besloten we wat te eten en te drinken. Ik kan het maar niet afleren om altijd veel te vroeg op de luchthaven te zijn! Echter had onze vlucht naar Zürich ook nog eens een uur vertraging! Dat maakte het wel even spannend, we hebben maar een overstap van 1,5uur! Als dat maar goed gaat..

We zijn geland in Zürich en nu moeten we als de wiedeweerga rennen om onze aansluitende vlucht te halen. We hebben gehoord dat de vlucht naar bijvoorbeeld Egypte al vertrokken is en de kans is groot dat wij onze vlucht ook missen. Wat een stress!

Nog nooit heb ik zo hard gerend in mijn leven! Longen uit mijn lijf, zweet dat overal zit... man, wat een workout! En dan kom je eindelijk door de paspoortcontrole en moet je nog wachten op een treintje dat je naar gate E brengt.

Gas erop! De borden staan op groen, wat betekent dat de vlucht al aan het boarden is of zelfs al klaar is om te vertrekken. De stress neemt toe, en ik wilde dat ik de trein kon aanduwen om 'm sneller te laten gaan!

En dan nog een laatste sprint naar gate E42. Zweet op plekken waar je niet wist dat het kon zitten, Chiara die roept dat ze niet meer kan en mijn reactie: 'Ademen doe je later maar.' Voel je de spanning? En ja hoor, tegen alle verwachtingen in... we hebben het nog gered ook!!

Wat een opluchting en adrenalinekick! Dit is zeker een verhaal om te onthouden en te delen bij het kampvuur of op een feestje. Nu op naar Johannesburg en dan onze volgende avonturen in Zuid-Afrika! Eenmaal geland in Johannesburg wacht ons nog een lange rit van 5 uur naar onze eerste bestemming. Skukuza!

Eindelijk zijn we aangekomen in Johannesburg! Yeehaw! Na het inladen van onze koffers is het tijd om naar de autoverhuur te gaan. Ik had stiekem gehoopt op een Ford Fiesta, maar de Suzuki Swift, oftewel 'mijn nieuwe Ferrari voor de week', doet het ook zeker goed. Met klamme handen en een bonzend hart kruip ik achter het stuur. 'Dit is het moment', denk ik bij mezelf.

We hebben wekenlang naar deze reis uitgekeken en ik heb me mentaal voorbereid op het rijden aan de linkerkant van de weg met een schakelbak. En ja hoor, de eerste paar keer dat ik wilde knipperen, zette ik per ongeluk de ruitenwissers aan vanwege de omgekeerde knoppen. Even wennen, maar het gaat al snel beter.

De eerste kilometers waren behoorlijk spannend en ik was gefocust op de weg en de auto. Gelukkig was Maarten er om me te helpen met de navigatie, want daar kon ik echt niet tegelijkertijd naar kijken. Na een tijdje begon ik me meer op mijn gemak te voelen en zelfs te genieten van het rijden op de Zuid-Afrikaanse wegen.

Even een pitstop na bijna 2uur rijden... inmiddels is de honger groot en mijn collega (ja, wij hebben zeker ook wat aan tips van anderen) gaf mij een adresje van een leuke rustplek waar je kan eten. Wat ze er niet bij vertelde is dat er ook allemaal dieren achter de locatie zaten! Leuke verrassing!  Dus, genieten van een pizza met een leuke view op een waterpoel met allerlei soorten bokken, zebra's, neushoorns, een struisvogel enz. Wel omheind maar een enorm terrein.... Tof om zo te lunchen!! Na de lunch op tijd weer door om enigszins voor het donker bij het hotel aan te komen. Het is nog 3uur rijden!

Na een lange en vermoeiende reis met zere knieën en voeten, zijn we rond half 7 eindelijk aangekomen op onze bestemming. De laatste etappe van de reis was behoorlijk uitdagend, vooral vanwege het slechte weer en het invallende duister.

Onderweg een enorme regenbui meegemaakt waarbij je amper een hand voor ogen zag... Gelukkig bij daglicht. Rond 17.30 begon het donker te worden en werd het eng om te rijden. Pikdonker en tegenliggers met enorme koplampen. Je zag niks! Een paar keer bijna tegen iemand aangereden aan de linkerkant omdat je toch bent geneigd aan de linkerkant van de baan te rijden, omdat je links moet rijden. Maar je moet meer naar de andere kant rijden, dus een stilstaande wagen passeren ging een aantal keer maar net goed. Paniek nam toe, mijn vriendelijkheid was verdwenen en aan de laatste anderhalf uur leek geen einde te komen.

Maaaarrrr... Eindelijk aangekomen en we hebben een prima kamer! Tijd voor een paar biertjes en dan lekker douchen! Echt net nadat we aankwamen, komt het weer met bakken uit de lucht en onweert het keihard. Zo dankbaar dat dat onderweg in het donker niet was. Dan was ik aan de kant van de weg gestopt en gaan huilen, denk ik! Haha... Die arme Maarten heeft het soms ook maar te verduren met mij...

Chiara heeft grotendeels van de weg lekker liggen knorren; het is ook saai zo lang in de auto. Al werd gaandeweg de natuur steeds mooier!

Impala Krüger park
Hyena

Dag 2: Krügerpark, selfdrive

Vandaag na het ontbijt besloten we op eigen gelegenheid door het Krügerpark te gaan rijden, want het weer rondom God's Window zou niet zo denderend zijn. Dus besloten we dit een andere dag te gaan bekijken.

Vlak voorbij de ingang stuitten we gelijk op een kafferbuffel (onze 1e om af te vinken van de Big 5) en een hyena die echt vlák langs onze auto liep. Snel de ramen weer dicht!

Even later stuitten we op onze eerste groep olifanten! Zo voor onze auto langs! Wow, wow, wow, wat gaaf!! Geen woorden voor! Machtig mooi! Een leuke rit door een deel van het park... Uiteindelijk vonden we overal olifanten en impala's. Ook kwamen we wat aapjes tegen en gieren en... kalkoenen?! Haha!

Maarten rijdt het eerste stuk en ik kijk mijn ogen uit! Chiara vindt het ook maar al te gaaf! Uiteindelijk lukt het ook Maarten om de camera erbij te pakken en schieten we allemaal duizenden plaatjes!

We kwamen terecht bij een rustpunt waar we wat gegeten hebben. Hier zagen we een kleine (blue-tailed Shining-Skink) en een grote hagedissensoort (nijlvaraan)! ! Ook waren hier wat aapjes. En wát een hitte intussen! Balen dat ik de lange broek heb aangetrokken! Maar in de auto is het gelukkig prima te doen. We besluiten weer terug te rijden richting Skukuza en deze keer zit ik achter het stuur. Onderweg weer het geluk gehad om olifanten op de weg tegen te komen! Zo adembenemend, zo dichtbij, ik ben sprakeloos!

We besluiten een ritje te maken naar de Lake Panic Bird Hide. Laten we kijken wat daar te spotten valt! Nou, het is echt helemaal tof hier! Mensen met enorme camera's! Echte vogelspotters! Kom ik aan met m'n kleine compact-camera! Maar gelukkig, ook deze maakt nog wel aardige shots. We hebben nog 2 soorten bokken (een waterbok en een nyala) gespot, een krokodil, nijlpaarden, vogels en op de terugweg wederom een hyena, vlák voor onze auto langs!

Na ruim een uur rijden we terug naar de uitgang van het park, terug naar ons hotel. Morgen weer een dag! Vanaf morgen verblijven we ook een aantal dagen ín het park en hebben we meerdere safari's geboekt!

Olifant
Lake Panic Bird hide

Dag 3: Safari's in het Krügerpark

Rond half 2 hebben we ingecheckt bij Skukuza Rest Camp. Wat hebben wij een leuke tent! We moeten nog even op zoek naar wifi om de foto's van de camera te downloaden. Al snel vinden we het terras met uitzicht over de rivier. Heerlijk even ontspannen. Ik ga straks op wandelsafari en Maarten en Chiara blijven op het kamp. Om 20.00 hebben we met z'n drieën een night safari geboekt. Benieuwd of we iets spannends tegenkomen. We missen nog wel wat dieren op ons lijstje, al hebben we al prachtige dieren gezien!

Om 16.00 zijn we vertrokken voor een wandelsafari. De ranger vertelde eerst wat over het gedrag van dieren en daarna zijn we in de jeep gestapt. We reden een eindje, waarbij we even stopten om een olifant te zien. Verder reden we naar de plek waar we uitstapten om te gaan lopen. Hier waren zebra's. Ze zijn enorm schuw en schrikkerig, dus ik ben blij dat ik een paar goede foto's heb kunnen maken! Na een stukje wandelen stuitten we op een groep leeuwen, maar die schoten snel weg, waardoor ik eigenlijk alleen een paar oortjes zag. Jammer! Ruim een uur hebben we ze proberen te volgen, voetsporen gevonden en daardoor hebben we de leeuwen drie keer gezien, maar steeds gingen ze er snel vandoor!

Onderweg vertelden de rangers nog wat over dierengedrag en over verschillende planten. We plukten er een en als je er water bij deed en in je handen wreef, kreeg je een soort snotterige, geurloze zeep! Vet leuk!

We hebben nog even bij de waterpoel gestaan waar de gids nog meer vertelde en daarna zijn we terug naar de auto gegaan. Terug naar het kamp.

's Avonds zijn we op night safari gegaan. We hebben geen leeuwen gezien, maar wel olifanten, een civetkat, een kameleon, een uiltje, een bushbaby van ver weg en een grazend nijlpaard! Erg leuk! In de avond is het écht een andere beleving dan overdag!

Morgenochtend om 04.00 uur gaan we op ochtendsafari, dan hebben we misschien meer geluk met leeuwen. En anders hebben we morgenavond nog een kans bij de night safari! Nu nog even afsluiten met een rosétje voor de tent en dan snel naar bed, zodat we nog een paar uur kunnen slapen. Het is inmiddels 22.45 uur, dus veel uurtjes slaap zullen we niet krijgen.

Kruger park safari tent
Nijlpaard grazend in de nacht
Krugerpark rangers

Dag 4: Een heleboel Safari's

Goedemorgen! Om 04.00 ging de wekker en om 04.45 waren we klaar voor de ochtendsafari! Het eerste deel was koud en we zagen wat civetkatten (die krijg je echt niet op de foto zeg), genetten, een jakhals en wat olifanten...

Langzaam werd het lichter en de weg werd ruiger. Een prachtige zonsopgang en omgeving... ik verwachtte eigenlijk geen leeuwen meer te zien... we stopten nu alleen nog voor een vogeltje hier of daar... Chiara was in slaap gevallen (het was ook vroeg).

Een eindje verder ging het steeds beter en beter en uiteindelijk kwamen we giraffen tegen! Ze liepen in de zonsopgang, een prachtige scene! Vervolgens kwamen we een hele kudde kafferbuffels tegen! Yeah, een Big 5'er, maar nu niet één, maar een heleboel! Maar het kon toch niet op tegen wat we daarna zagen... LEEUWEN!! IK BEN EEN GELUKKIG MENS! ZOOOOOO GAAF! Ik kan ook amper een selectie maken uit alle gave foto's. Het waren leeuwinnen met welpjes en ze speelden en stoeiden met elkaar, ook de grotere leeuwen. Zo leuk om te zien! Daarna even drinken bij het water... wat zijn ze toch machtig!

Ons geluk kon niet op. Op de terugweg naar Skukuza kwamen we nog een blindsnake tegen, hyena's, een of andere geinige vogel en weer wat giraffen!

Wát een ochtend!! Zo dankbaar dat we dit allemaal hebben mogen bewonderen vandaag!!!

Na een enorme brunch op het kamp liepen we terug naar onze tent. Onderweg kwamen we nog een grote nyala tegen en een toffe hagedissensoort waarvan ik de naam niet wist. Na wat googelen bleek het een blauwkeelagaam te zijn. Deze hagedis camoufleerde grijs tegen de boom en was knalblauw op de grond. Echt een knap kunstje!

We wilden even naar het zwembad, maar dat bleek vol blaadjes, beestjes en zelfs een dode kikker. Zwemmen zat er dus niet in. Even bakken in de hitte van 35 graden vonden we saai en veel te heet!

Onze innerlijke nerds kregen de overhand en we besloten terug te gaan naar Lake Panic om vogels te spotten. Onderweg kwamen we weer een giraffe tegen, deze keer lekker dichtbij. Altijd leuk!

Bij Lake Panic zagen we veel nijlpaarden en ook de krokodil was weer present. Zelfs een schildpad zat op een tak! Iedereen was super geconcentreerd om de Kingfisher in actie te fotograferen. Alle camera's (lees: kanonnen) om ons heen schoten foto's in het rond. Enorme lenzen waar je jaloers op kon zijn! Het is me ook enigszins gelukt om een goede foto te maken. Daarna probeerde ik insecten te fotograferen, maar mijn zoom was niet voldoende. Gelukkig had Maarten een camera met meer zoom, dus ik pikte een paar shots van hem. Maarten ging helemaal op in het fotograferen; die moest je echt niet storen. Geniet maar lekker, mijn lieve nerdje ;-)

Tijd om terug te gaan naar het restcamp en lekker te douchen! Dat was hard nodig. Daarna bracht ik Maarten naar zijn walking safari en ging ik met Chiara boodschappen doen en een terrasje pakken. Gezellig!

Na de wandeling van Maarten hebben we heerlijk gegeten bij het restaurant aan het water. Daarna door voor weer een night safari. Een leeuwin gespot, maar heel kort maar... en een uil, civit cat en kameleon. Was weer leuk! Natuurlijk ook nog olifanten. Een was flink aan het trompetteren omdat hij denk ik schrok van de wagen. Wat een kabaal! Morgenvroeg weer ochtendsafari en dan richting Graskop. We laten de dieren even achter ons en gaan op zoek naar de mooiste stukken natuur!

Giraffe Krugerpark
Leeuwin Krugerpark
Giraffe Krügerpark
afrikaanse watervogel, hamerkop
Kudde kafferbuffels Krugerpark

Dag 5: Deel een van de Panoramaroute

Doodmoe stonden we om 04.00 uur op voor de ochtendsafari. Met slechts drieënhalf uur slaap voelden we ons niet op ons best, dus het eerste deel van de safari hebben we slapend doorgebracht in de wagen. Er was toch niet veel te zien, maar bij de nijlpaarden werden we wel even wakker.

Aan het eind van de safari kwamen we weer leeuwen tegen! Deze keer verscholen ze zich in de bosjes. Een mannetje was erbij, yes! Ook zagen we een vrouwtje en ze waren aan het paren. Ze lagen wat verscholen achter de bosjes, dus het was niet heel goed zichtbaar. Ach ja, gun ze wat privacy! Toch wel bijzonder om te zien.

Ondertussen maakten wij ons klaar voor de rest van de dag. We rijden een deel van de panoramaroute, vanaf Gods Window naar beneden, en overnachten in Graskop. De volgende dag vervolgen we de panoramaroute naar boven, richting Greater Kruger, waar we ook zullen overnachten. Dat is het plan!

Vanaf nu bekijken we ter plekke waar we willen overnachten en is niks meer gepland. De eerste overnachting boeken we altijd wel als we aankomen in een land, en in dit geval hadden we ook het Krügerpark verblijf al gereserveerd en de Safari's (ruim van tevoren) omdat dit al wel snel vol zit en we onze kans en plek om hier te verblijven (voor een leuke prijs) wilde garanderen! De tickets en het verblijf hadden we geboekt via de officiële website (SANParks.org, 2023)

Stop 1: Gods Window

God's Window. De eerste stop. Het is een adembenemend uitkijkpunt gelegen aan de Panoramaroute. Het biedt een spectaculair panoramisch uitzicht over de lager gelegen vlaktes. Het uitzicht was vandaag enorm! Het is een magische plek die door velen wordt beschouwd als een van de meest adembenemende uitzichten in Zuid-Afrika. Wij hadden geluk dat vandaag de 'gordijnen open waren'. Je kon alles goed zien. Bij flinke mist zitten de 'gordijnen dicht' en zie je niks van het uitzicht!

Naast het genieten van het indrukwekkende uitzicht kun je bij God's Window ook een stukje door het regenwoud wandelen. Hier kun je de weelderige flora en fauna van dichtbij ervaren. Er zijn paden aangelegd die je langs watervallen en unieke plantensoorten leiden, waardoor je een compleet andere kant van dit natuurlijke wonder kunt ontdekken. We hebben er van genoten!

Stop 2: Pinnacle Rock

Aangekomen bij de volgende stop; Pinnacle Rock, even koekeloeren en weer door!

Stop 3: Mac Mac Falls

De volgende stop zijn we aangekomen bij de Mac Mac falls. Mooie waterval!!! Bij de kraampjes hebben we de verleiding niet kunnen weerstaan om wat handgemaakte beelden te kopen. Één van hout en één van steen en Maarten een zéker 2 kg zware houten neushoorn! Heel tof!

God's window
Pinaccle Rock
Famaventures Chiara, Maarten, Sabrina

Stop 4: Mac Mac Pools

Next stop: Mac Mac Pools. Hier staat in verband met verdrinkingen een hek omheen en een bord verboden te zwemmen, maar de poortwachter vertelt precies hoe je om het hek heen kan... ;-) Voor zover 'beveiliging. We hebben toch maar niet gezwommen!

Stop 5: Sabie Falls

Aangekomen bij de een na laatste stop van vandaag. Sabie Falls. Een soort tuin idee, met watervallen. We hadden hier een korte stop. Daarna gingen we door naar het hotel. Het was weer een leuke lange dag met veel indrukken! Ik zou het liefst elke foto in de blog posten, we hebben zoveel moois! Het is enorm lastig om een keuze te maken! Gelukkig posten we alles wel ook altijd op onze Polarsteps, de ideale Travel-App, voor onze eigen fotoalbum-collectie! (Polarsteps.com, 2023)

Stop 6: Graskop

angekomen op onze nieuwe verblijfplaats, Zur Alte Mine, een accommodatie die we onderweg hebben geboekt via Booking.com. We werden vriendelijk ontvangen door de eigenaar. Hij gaf ons uitleg over de stroomvoorziening in Zuid-Afrika, waar men te maken heeft met load shedding. Load shedding betekent letterlijk 'last afwerpen' en is een geplande manier om de belasting op het elektriciteitsnet te verminderen. In Zuid-Afrika betekent dit dat de elektriciteit niet zomaar uitvalt; de stroomuitval wordt vooraf aangekondigd en gecommuniceerd. De eigenaar informeerde ons dat we momenteel in fase 6 zitten en dat er straks geen stroom zal zijn. Hij gaf ook aan op welke tijden dit zou zijn, wat handig is om te weten.

Ons huisje is knus en van alle gemakken voorzien, inclusief een houtkachel en elektrische dekens voor de koude nachten in de bergen. De eigenaar heeft voor ons een reservering gemaakt voor het avondeten in een restaurant in Graskop en het ontbijt voor morgenochtend ingepland. We kregen ook een handig mapje met informatie over de omgeving, zoals de locaties van supermarkten, tankstations en restaurants. Een warm welkom dus!

Vanaf onze accommodatie loopt een wandelpad van ongeveer 20 tot 30 minuten naar de oude mijnen. Daar willen we morgenochtend een kijkje nemen.

We hebben heerlijk gegeten bij een sfeervol restaurant genaamd 'The Glass House'. De eigenaar, een vriendelijke man van 72 jaar, zorgde voor een gezellige sfeer. Het eerste uur was er geen stroom, dus alles werd verlicht met olielampen, wat een bijzondere sfeer gaf. Een klein minpuntje was dat de gerechten uit de oven niet beschikbaar waren, precies waar wij voor hadden gekozen. Maar ons plan B was ook verrukkelijk! Maarten genoot van een rib-eye van 500 gram, Chiara koos voor spaghetti bolognese en ik had een malse filet steak. De aardappelschijfjes en de heerlijke pepersaus maakten het diner compleet.

Na het eten voelde ik de vermoeidheid toeslaan en was ik blij om terug te keren naar ons huisje. Lekker op de bank met een dekentje, het haardvuur aan en een glas rode wijn dat we eerder bij de supermarkt hadden gekocht.

Wederom net als we aankomen, begint het te regenen en te onweren. Gelukkig zijn we voor de bui binnen! Relaxmodus aan!

Dag 6: Deel twee van de Panoramaroute

Vandaag vervolgen we onze route naar het noorden van de Panoramaroute en naar de indrukwekkende Blyde Canyon! We kijken er enorm naar uit; dat moet echt spectaculair zijn. Na ons bezoek aan de canyon rijden we door naar het Greater Kruger voor twee overnachtingen in het park. We zijn erg benieuwd naar deze ervaring, vooral omdat we verblijven in kleine privékampen. Dit zal heel anders zijn dan de door de overheid beheerde Kruger-kampen, ook wat betreft de regels en veiligheidsmaatregelen.

Graskop Gorge
Zipline Graskop Gorge

Stop 1: Graskop Gorge Lift - Zipline - Bridge

Onze eerste bestemming van vandaag was de Graskop Gorge Lift. Bij aankomst namen we de lift van 51 meter naar beneden om een wandeling te maken door het regenwoud in de kloof. Hier konden we genieten van een prachtig zicht op de onderkant van de waterval.

Daarna liepen we verder naar de brug over de kloof, waar we een indrukwekkend uitzicht hadden. Maar het meest opwindende deel van de dag moest nog komen: ziplinen boven de kloof. Zelfs Chiara, zo stoer, waagde zich eraan! Grappig genoeg dacht ze dat de gids met haar mee zou ziplinen, maar die gleed slechts een kort stukje met haar mee voordat hij haar losliet. Je had haar gezicht moeten zien op dat moment! Een enorm verbaasde blik. Hilarisch! De tweede zipline ging haar echter super makkelijk af; ze had totaal geen angst meer en hierna is het tijd om watervallen te gaan bekijken!

Stop 2: Lisbon Falls

De route naar Lisbon Falls was adembenemend mooi om te rijden. Bij aankomst bij de waterval werden we getrakteerd op een prachtig uitzicht. Hoewel de waterval indrukwekkend was om te zien, was er verder niet veel te beleven. Het pad naar de voet van de waterval was afgesloten en er stond een boete op het betreden ervan. Dat risico wilden we natuurlijk niet nemen. Dus na even genieten van het uitzicht, besloten we door te gaan naar onze volgende bestemming.

Stop 3: Berlin Falls

We kwamen aan bij weer een imposante waterval. Hoewel er een hek stond dat aangaf dat het verboden was verder te gaan, zagen we andere bezoekers stiekem toch richting de waterval lopen (zonder beboet te worden). Dus, nieuwsgierig als we waren, besloten we ook een stukje langs de klif te lopen tot aan de voet van de waterval. Achteraf gezien misschien niet heel verstandig, er staat niet voor niets dat het niet mag. Dit is dus geen officiële tip, of goede raad. Doe er mee wat je wil! Na deze avontuurlijke tussenstop vervolgden we onze weg naar Bourke's Luck Potholes!

Bourke's Luck Potholes

Stop 4: Bourke's Potholes

Bourke's Luck Potholes is een opmerkelijke geologische formatie gelegen in de Blyde River Canyon Nature Reserve. Deze indrukwekkende potholes zijn ontstaan door erosie, waarbij draaikolken van water rotsen hebben uitgesleten en unieke cilindrische gaten hebben gevormd in de rotsen.

Het gebied is vernoemd naar Tom Bourke, een goudzoeker die hier in de late 19e eeuw naar goud zocht. De "potholes" zijn eigenlijk samenvloeiingen van de Blyde en Treur rivieren, waar het constante draaien en kolken van het water over miljoenen jaren heeft geleid tot de vorming van deze bijzondere ronde gaten en spelonken in het gesteente.

Het is een populaire toeristische attractie vanwege het spectaculaire landschap en de natuurlijke schoonheid. Je kunt via een goed aangelegd pad wandelen langs de potholes en genieten van de prachtige uitzichten op de kronkelende rivieren en de omringende rotsformaties. Het gebied heeft ook picknickfaciliteiten en uitkijkpunten waar we even lekker ontspannen en de schoonheid van de omgeving bewonderen. Voor we naar de volgende locatie gaan, genieten we van een lunch in het restaurant. Stelde niet veel voor, maar met stevige trek is alles lekker!

Stop 5: Three Rondavels

De Three Rondavels is een van de meest iconische en herkenbare uitzichtpunten in de Blyde River Canyon Nature Reserve, en tevens de plek waar ik het meest naar uitgekeken heb om te bekijken! Deze spectaculaire rotsformaties staan bekend om hun opvallende gelijkenis met traditionele Afrikaanse ronde hutten, bekend als "rondavels", vandaar de naam.

De Three Rondavels zijn eigenlijk enorme kwartsiet- en zandstenen rotsformaties die uitsteken boven de Blyde River Canyon. Ze zijn gevormd door miljoenen jaren van erosie door wind, water en andere natuurlijke elementen. Elk van de drie pieken heeft zijn eigen naam: de hoogste piek heet "Rondavel", de middelste "Sisters" en de kleinste "Baboon Rock".

Het uitzicht vanaf dit punt is werkelijk adembenemend. Vanaf de uitkijkpunten hebben we genoten van een panoramisch zicht op de uitgestrekte Blyde River Canyon, een van de grootste groene canyons ter wereld. De steile kliffen, diepe kloven en de imposante rotsformaties van de Three Rondavels vormen een indrukwekkend landschap dat we zeker niet snel zullen vergeten. Ik schaar het onder een van de mooiste plekken op aarde!

Blyde Canyon
Blyde Canyon, Three Rondavels
Maarten Blyde Canyon

Het is dan ook een populaire stop voor toeristen en natuurliefhebbers die de Panoramaroute verkennen. Gelukkig zijn we in een rustige periode gekomen, en hebben we de hele vakantie amper last van toeristen. Dat maakt de ervaring hier ook een stuk authentieker voor ons gevoel! We staan niet tussen de massa. Heerlijk dit! Naast het bewonderen van het prachtige landschap is het natuurlijk een geweldige plek voor wat fotomomenten om deze spectaculaire uitzichten vast te leggen. Het is een must-see bestemming voor iedereen die de schoonheid van de Zuid-Afrikaanse natuur wil ervaren. Dit mag je niet overslaan!

Three rondavels, Blyde Canyon

Stop 6: Greater Krüger

We hebben een prachtige en avontuurlijke route van ongeveer anderhalf uur gereden naar onze nieuwe accommodatie, Moholoholo Mountain View. Dit is een privéreservaat met wilde dieren binnen de hekken, en vandaag hebben we het hele reservaat voor onszelf, aangezien we de enige gasten zijn.

De eigenaresse verwelkomde ons hartelijk en gaf ons tips over de omgeving. Ze wees ons de weg naar een lokale supermarkt, waar we wat boodschappen hebben gedaan, en ook naar een restaurant genaamd Blue Mountain. Dat laatste bleek nog een hele uitdaging te zijn. Google Maps stuurde ons naar een privéterrein met huizen. We reden door een grote oranje poort die voor ons openging, maar bij de tweede poort stonden we stil. Het werd ons al snel duidelijk dat we verkeerd zaten tussen de villa's en we wilden het terrein verlaten. Echter, het oranje hek ging niet meer open. Met mijn liefste glimlach heb ik aangeklopt bij een van de villa's. De bewoner moest erom lachen en hielp ons het terrein te verlaten.

Ondertussen belden we met de eigenaresse van Moholoholo voor de juiste route. Dankzij haar aanwijzingen vonden we uiteindelijk de weg. Eerlijk gezegd, zonder haar hulp hadden we het waarschijnlijk nooit gevonden. We moesten door een douanepoort, onze rijbewijzen laten zien, en een lang grindpad afrijden dat ons het gevoel gaf dat we verdwaald waren. Maar gelukkig, we zijn aangekomen.

Eenmaal bij het restaurant bleek het volgeboekt te zijn. Gelukkig waren er net mensen klaar met eten, waardoor wij aan konden schuiven. Net toen we aan tafel zaten, viel de stroom uit. Gelukkig hadden ze een klein lampje als backup.

Na het eten zijn we teruggegaan naar ons huisje. Hier hebben we heerlijk buiten gezeten, omringd door de geluiden van het bos: krekels, vogeltjes en kikkers. Iets verderop hoorden we het geluid van dieren, iets wat op geblaf en geblaat leek. We hadden geen idee welke dieren het waren, maar het was zeker een leuke ervaring. Chiara was al naar bed gegaan, dus een wandeling over het terrein zat er voor vanavond niet meer in.

Dag 7: Greater Krüger

Om 06.15 uur werd ik wakker en besloot een stukje te gaan wandelen. Langs een hek stond een waarschuwing 'Beware of the dogs'. Ik nam aan dat er een waakhond zou zijn. Op de terugweg sprong er plotseling iets op me af. Geschrokken draaide ik me om en zag een vriendelijke hond. Ze besloot met me mee te wandelen, wat me een stuk geruststelde op een voor mij onbekend terrein. Ze bleek Angie te heten, een echte knuffelkont.

Angie bleek ook een uitstekende speurder. Plotseling stond ze op scherp, haar jachtinstinct was geactiveerd. Ze dook laag in de bosjes, wachtte even en zette vervolgens een sprint in. Er ontstond een korte schermutseling tussen Angie en een grijs dier met een staart. Nieuwsgierig kroop ik de bosjes in om te ontdekken dat het om een gewone huiskat ging, die nu veilig in een boom zat. Dat was wel even lachen! Ik zat onder de stekels van de bosjes omdat ik dacht iets bijzonders te spotten. Helaas!

Angie bleef de rest van de dag bij ons in de buurt. Ze hield ons gezelschap waar we ook waren en lag bij ons huisje wanneer we daar waren. Even later kwam er nog een hond aan, een grote herder genaamd Rogue. Helaas was Rogue nogal enthousiast en beet hij Chiara, wat behoorlijk schrikken was. Hij stormde echt op haar af! Gelukkig is het goed afgelopen en kwam Chiara er met de schrik van af! De eigenaresse van het hotel heeft Rogue meegenomen en zijn baasje gebeld om hem op te halen. Angie bleef echter bij ons; ze is zo'n ontsnappingskunstenaar dat het zinloos is om haar weg te sturen. Ze is hier een beetje de mascotte en schijnt ook goed te zijn in het verjagen van apen, dus die zijn hier niet te vinden!

In de buurt zijn er verschillende attracties zoals een reptielencentrum en een rehabilitatiecentrum voor dieren. Maar waarom naar dieren in kooien kijken als we zo dichtbij een andere ingang van het Krugerpark zijn? Op naar de Orpen Gate dus! Helaas leidde Google Maps ons eerst een verkeerde richting op, door een krottenwijk waar we echt niet moesten zijn. Dan maar op zoek naar borden langs de weg!

Wederom mooie dieren gespot en weer een paar nieuwe op onze lijst! Gnoes en struisvogels! En weer leeuwen. Hiervoor hebben we een liedje 'wij hebben lekker leeuwen gezien, wij hebben lekker leeuwen gezien' gemaakt. Gekkigheid. Blijft zo uren doorgaan, hahaha! We zijn ook wel een beetje maf. Genieten dit!

Zebra Krügerpark
Leeuw Krügerpark

Dag 8: Hoedspruit

Vanochtend, toen we ons leuke verblijf in Moholoholo Mountain View wilden verlaten, werden we verrast door een groep giraffen en zebra's die zich vlakbij de ingang ophielden. Aangezien de eigenaresse ons had aangemoedigd om "lekker rond te lopen", besloten we de vlaktes in te gaan voor een wandeling. Wat we op dat moment nog niet wisten, was dat dit behoorlijk riskant kon zijn. Er leeft namelijk een kudde buffels in dat gebied die niet waarschuwt maar direct overgaat tot een mogelijkerwijs dodelijke aanval. Bovendien zijn er ook luipaarden en andere roofdieren.

Gelukkig kwamen we niets van deze dieren tegen. Toen we terugkeerden naar de gate, zagen we de eigenaresse toevallig langskomen terwijl we foto's maakten van de giraffen. Ze vertelde ons dat alleen goedgetraind personeel op de vlaktes komt vanwege de gevaren. Ze benadrukte dat het eigenlijk te gevaarlijk is voor bezoekers om daar te wandelen. Blijkbaar had ze bedoeld dat we rondom de chalets konden lopen en niet zo ver de vlaktes op moesten gaan. Oeps... Maar we hielden ons hart vast en vertelden haar maar niet dat we een 'leuke' wandeling hadden gemaakt.

Giraffes Greater Krüger

We maken nog een lekkere wandeling naar een leuk uitkijkhuisje en een waterval bij de Blyde Canyon. Prachtige omgeving hier!! Daarna nog een stukje richting de dam. Vandaag willen we nog graag naar Jessica Hippo voor we naar Dullstoom rijden voor onze laatste overnachting.

Omdat we pas om 14.00 bij Jessica Hippo kunnen zijn, besluiten we een kijkje te nemen bij Hoedspruit Reptile Centre. Beetje tijd doden zo, leuk! Bijzondere "kooien" hebben ze wel voor sommige (giftige) beesten! Je zou denken dat ze er zo uit zouden moeten kunnen komen... maar het zal wel niet...

Jessica Hippo!!!

Oh mijn god! Ik heb zojuist een nijlpaard gekust!!!!! Ongelofelijk!!

We hebben een bezoek gebracht aan de beroemde Jessica, de nijlpaard! Eerst kregen we een video te zien waarin werd uitgelegd hoe Jessica als pasgeboren nijlpaardje tijdens een overstroming bij Tony en zijn vrouw was aangespoeld. Ze had zelfs nog haar navelstreng. Ze hebben haar met de hand grootgebracht en hoewel ze nu volwassen is, komt ze nog steeds bij hen thuis. Ze slaapt op de veranda en gedraagt zich als een huisdier, maar is tegelijkertijd ook wild en mengt zich met de andere nijlpaarden in de omgeving. Voordat ze gaat slapen, komt ze altijd nog even bij de mensen thuis. Ongelooflijk!! Jessica is nu 23 jaar oud.

Het is opmerkelijk, want nijlpaarden zijn van nature enorm agressief en territoriaal. Ze zijn verantwoordelijk voor de meeste menselijke doden door dieren in Zuid-Afrika!

We kregen de kans om haar te voeren en thee te geven.

Er zijn verschillende documentaires en reportages gemaakt over Jessica, de beroemde tamme nijlpaard. Het is ook wel heel bijzonder. Ik ben eigenlijk geen voorstander van het aanraken, in kooien stoppen of het exploiteren van wilde dieren, maar dit was echt een once in a lifetime ervaring, de nijlpaard leefde vrij en kwam uit eigen wil. Heel bijzonder.

Tijdens een overstroming in 2012 gebeurde het zelfs nog opnieuw. Dit keer was het een mannelijk nijlpaard wat aanspoelde. Ook deze hebben ze met de hand grootgebracht en hij gedraagt zich net zoals Jessica! We hebben ook hem gevoerd en thee gegeven.

Chiara heeft hem zelfs geaaid op zijn rug. Dit vond ze dan ook meer dan genoeg! Dichterbij hoefde van haar niet. Een bijzondere ervaring om nooit te vergeten. Zo'n bijzonder contact met zo'n gevaarlijk dier... Niet proberen met andere hippo's! Je bent er geweest!

Jessica Hippo Hoedspruit

Dullstroom

Na een rit van ruim 3 uur door adembenemend landschap (en de nodige wegen vol met kuilen en gaten!) zijn we eindelijk aangekomen op onze nieuwe bestemming: Dullstroom on the Dam. Wat een ontzettend gezellig huisje hebben we hier weer! Gelukkig is er op het terrein een restaurant, en vanavond is er zelfs live muziek. Na een dag vol met snacks zoals appels, chips en koekjes, hebben we flinke trek gekregen. Snel wat warmere kleding aan en op naar het restaurant!

We hebben heerlijk bij de open haard van een pizza genoten, met op de achtergrond de klanken van livemuziek. Echt genieten dit! Maar om 21.00 uur gebeurde het weer: alle stroom viel uit en de rode wijn was op. Terug naar ons huisje dus, waar we nog een flesje wijn hadden staan dat we gisteren niet hadden opgedronken. We hebben de open haard aangestoken en nog even heerlijk nagenoten van de dag.

Blijkbaar ben ik naast de open haard in slaap gevallen. Chiara en Maarten hebben een gezellige avond gehad, maar ik heb er niets van meegekregen. Ik was waarschijnlijk gewoon uitgeput! Sorry, jongens!

Dag 9: Dullstroom, en naar huis!

Eenmaal wakker heb ik snel gedoucht en zijn we naar het ontbijt gegaan. Daarna hebben we een lekkere wandeling gemaakt. Tijdens de wandeling schrok ik me een hoedje toen er een grijze slang vlak voor mijn voeten voorbij schoot. Hoewel ik nieuwsgierig was om de slang nog eens te zien, realiseerde ik me ook dat hij me met één beet zou kunnen doden. Dus heb ik besloten om geen risico te nemen en gewoon door te lopen zonder op zoek te gaan naar de slang. We hebben al genoeg avonturen beleefd!

Net op tijd voor een stevige regen- en onweersbui waren we weer binnen. We hebben een cola besteld en zijn lekker voor de open haard gaan zitten.

Na een gezellige ochtend in Dullstroom zijn we langzaam richting Johannesburg gereden, een ritje van ongeveer 3 uur. Wat een potholes weer onderweg! We hebben één korte stop gemaakt om de auto bij te tanken en de 'rental car return' bij de luchthaven was gelukkig makkelijk te vinden. Alles verliep soepel.

Bij de paspoortcontrole op de luchthaven bleek echter dat Maarten's paspoort nooit was ingecheckt in Afrika en hij had ook geen stempel ontvangen! Er is dus iets misgegaan bij aankomst en daardoor was hij dus eigenlijk illegaal in het land. Dikke oeps! Blijkbaar had een medewerker bij aankomst alleen de paspoorten van Chiara en mij gecontroleerd en heeft die van Maarten laten liggen. Aangezien Maarten nooit zo geïnteresseerd is in zijn nieuwe stempel in het paspoort (in tegenstelling tot Chiara en mij) is dit hem dus ook ontgaan. Gelukkig konden we uiteindelijk doorlopen na wat over en weer gedoe van de medewerkers bij de douane en heeft Maarten alsnog een exit-stempel gekregen. Gelukkig maar! En zonder boete! Wat een mazzel.

In de winkeltjes op de luchthaven kon ik me niet inhouden en heb ik een mooie grote houten giraffe en een decoratief item in de vorm van Afrika met de Big 5 erop gekocht.

Om 18.45 was het tijd om in ons enorme dubbeldekkervliegtuig te stappen.  Ook met Lufthansa weer terug naar huis!

Na een behoorlijk turbulente vlucht zijn we aangekomen in Frankfurt. Hier moeten we nog even overstappen op onze vlucht naar Brussel, om vervolgens naar huis te rijden. Het is altijd jammer als de vakantie weer voorbij is, zeker na zo'n droomreis! Wat hebben wij genoten!

Nawoord

Hopelijk hebben jullie ook genoten van dit reisverslag en hebben jullie een beetje kunnen meegenieten van onze avonturen. Bedankt voor het lezen! Mocht je vragen hebben of wil je meer weten over bepaalde aspecten van onze reis, neem dan gerust contact met ons op. Hoe dit moet is te vinden op de contactpagina! We zullen je vraag dan zo snel mogelijk beantwoorden. Feedback is ook altijd welkom!