8 Highlights in en rond Chiang Mai

Om te voorkomen dat dit een standaard lijstje wordt van de highlights van Chiang Mai, geef ik er een persoonlijke touch aan door fragmenten van mijn reisverslagen toe te voegen. Hierdoor krijg je echt een gevoel voor de leukste plekjes en begrijp je waarom ik zo verliefd ben op deze stad en haar omgeving. Laat je meenemen in mijn avonturen en ontdek de magie van Chiang Mai door mijn ogen!

Good to know: De meeste tours bieden vervoer van en naar je accommodatie in Chiang Mai, wat het reizen en ondernemen van activiteiten (ook met kinderen) erg handig en laagdrempelig maakt.

"....Toen ik uit het raam keek toen het vliegtuig landde werd ik overrompeld door emoties. Wow! Wat een omgeving! Ik had al snel m’n backpack en ging naar de taxi. Dat duurde eventjes maar de rit naar de guesthouse ging heel snel.

Het voelt hier warmer en zonniger dan in Bangkok! Heerlijk! Bijzonder is dat de Thai juist graag wit willen zijn en daarom zit overal whitening cream in. Europeanen houden juist van een tan. Maar wat een andere omgeving dan Bangkok is dit zeg. Rustgevend... mooi... en véél tempels.

Aangekomen in de guesthouse heb ik eerst even gedoucht. Really needed that! Ik vroeg aan de Nederlandse eigenaar wat er hier te doen was en hij gaf aan dat de Sunday Walking Market net begon en dat dit op 5 minuten lopen in het oude centrum van Chiang Mai is. Hij gaf ook aan dat het nu (op dit tijdstip) nog leuk was om te gaan omdat het rustiger zou zijn en dat het later druk zou worden.

Ik heb heerlijk even in rust gelopen en heb een heel leuk opgemaakt bord met mango sticky rice op. 30 bath goedkoper als in Bangkok en veel leuker aangekleed. En lekkerder ook nog! Alleen zag ik nergens een prullenbak en ik keek wat zoekend om me heen. Hierdoor raakte ik aan de praat met een 48 jarige zeer vriendelijke man uit Tsjechië die al jaren in Leiden woont dus Nederlands sprak. Het was ook zijn eerste keer in Azië dus hij was wat onzeker en vroeg of we samen de markt over zouden lopen. Zo gezegd zo gedaan.

Lekker allerlei hapjes geprobeerd en we zijn echt uren aan het struinen geweest. Ik heb een losse luchtige broek gekocht, lekker voor hier, 100 bath, omgerekend zo’n 2 euro! Zo chill! Ik heb kipsaté gegeten en krokodillenvlees op spies in pepersaus. Lekker!

Ook hebben we op straat een nek en rug massage gehad van 2 hele kleine Thaise oude vrouwtjes. Holy moly, die zijn sterk! Het deed behoorlijk zeer maar wow, het effect erna is echt zó goed. Ik voel me elke dag soepeler worden.

Ik heb op de markt ook nog een schilderijtje met hout en stof gekocht in de stijl van de waaier uit Bangkok. Ik ben er dolblij mee en hij past in m’n backpack en is licht. Die 2 dingen krijgen een mooi ereplaatsje aan mijn muur! Rond 21.00 liep ik terug naar de guesthouse en werd ik aangesproken door een franse meid die ook alleen was.

We raakten aan de praat en hij vroeg of ik de markt mee over wilde lopen. Sorry, nee ik ben al vanaf 16.30 aan het lopen ik wil naar de guesthouse. Maar zo makkelijk gaat het dus als soloreiziger!

Morgen gaat mijn wekker om half 7 want half 8 wordt ik opgehaald voor een jungle trekking met bamboo raften.. zo vet! Nog even wat Chang biertjes gedronken met de eigenaar en een vriend van hem en toen langzaam richting bed. De vriend vd eigenaar wilde net als ik ook naar de Buathong watervallen dus we hebben besloten dit deze week samen te gaan doen. Hoe leuk is dat?!?

Fragment uit het persoonlijke reisverslag van mijn solo-reis in 2019!

1. Mae Wang Jungle Trekking.

De Mae Wang Jungle Trekking is een avontuurlijke en onvergetelijke ervaring in het noorden van Thailand, vlak bij Chiang Mai. Deze trekking biedt een unieke kans om de natuurlijke schoonheid en cultuur van het gebied van dichtbij te beleven. De tocht voert je door weelderige jungles, langs schilderachtige watervallen, en door traditionele dorpen van de Karen-stam. Hier vertellen ze dan ook vol enthousiasme over! Ze leren je over hun gebruiken en tradities! Onderweg kom je tal van exotische planten, insecten en dieren tegen, en heb je de mogelijkheid om een verfrissende duik te nemen in een van de vele watervallen. De Mae Wang Jungle Trekking is ideaal voor natuurliefhebbers en avonturiers die een authentieke en ongerepte kant van Thailand willen ontdekken. Je kan kiezen voor een tour van een dag, maar je hebt ook meerdaagse trektochten! De keus is aan jou!

2. De Buatong-watervallen

Deze zijn ook wel bekend als de "Sticky Waterfalls" en zijn gelegen in het Sri Lanna National Park, ongeveer 60 kilometer ten noorden van Chiang Mai.

Wat deze watervallen bijzonder maakt, is het kalksteenoppervlak dat het mogelijk maakt om gemakkelijk tegen de watervallen op te klimmen zonder uit te glijden. Het water dat over de watervallen stroomt, komt uit een kalkrijke bron, waardoor het kleverig is en het de rotsen bedekt met een dunne, witte laag kalksteen.

Je kan de watervallen beklimmen en de omliggende natuur is mooi en groen wat zorgt voor een prachtige achtergrond terwijl je geniet van het verkoelende water. De Buatong-watervallen zijn perfect voor een dagje uit, waarbij je kunt ontspannen,  klimmen en poedelen in de watervallen. Het is een zeer aparte ervaring en leuk voor zowel de solo-avonturiers als gezinnen die iets unieks willen ervaren tijdens hun reis naar Chiang Mai.

"Om 10.00 op de scooter gestapt richting de watervallen. Prachtige omgeving op de weg erheen! Ik keek m’n ogen uit! Onderweg kwamen we een hele stoet lokale scholieren tegen. Ze dragen hier uniformen naar school en de jongens en meisjes liepen apart. Ze zwaaiden enthousiast naar ons terwijl we voorbij reden. Na 2 uur met de scooter kwamen we aan.

We zijn meteen naar de 1e verdieping van de waterval gegaan en omhoog geklommen. Te gek dit! Je hebt echt zó veel grip! Haast onwerkelijk. De waterval klettert naar beneden en je staat gewoon stevig op de rotsen. Het bovenste stuk was wel glibberig. Er hangen overal touwen waar je je aan vast moet houden om te klimmen. Dat is ook wel handig! Anders kom je niet goed boven en het is ook voor de veiligheid. Het water is kraakhelder. Het leek wel een natuurlijke CenterParcs. De omgeving was ook prachtig..

Na de 2e klim zijn we bij de oorsprong van de waterval gaan kijken. Dat water was gewoon echt blauw! Nog nooit heb ik zo iets gezien. Prachtig. Je kon wat water uit de bron scheppen. Het water voelt sticky. Heel bijzonder."

3. Wat Phra That Doi Suthep

Vaak wordt deze tempel simpelweg Doi Suthep genoemd. Dit is is een beroemde boeddhistische tempel in Chiang Mai. De tempel is gelegen op de berg Doi Suthep, op ongeveer 15 kilometer van de stad Chiang Mai.

Doi Suthep is vooral bekend om zijn prachtige ligging en het uitzicht over de stad en het omliggende landschap. De tempel zelf is een belangrijk pelgrimsoord voor boeddhisten en herbergt een relikwie van de Boeddha, wat het tot een heilige plaats maakt.

Je moet een lange trap van 309 treden beklimmen om de tempel te bereiken, wat symbool staat voor de spirituele reis die men onderneemt. Aan de zijkanten van de trap zitten draken. Eenmaal boven wordt je beloond met een adembenemend uitzicht, prachtige architectuur en rijkelijk versierde tempelgebouwen. De gouden Chedi (stupa) in het midden van het tempelcomplex is een van de meest iconische kenmerken van Doi Suthep. Daar omheen vind je  de verblijven van de monniken.

Doi Inthanon

Doi Inthanon is de hoogste berg van Thailand en ligt in het Doi Inthanon National Park. De berg is 2.565 meter hoog en is het hoogste punt van Thailand.

Doi Inthanon heeft ook culturele en historische betekenis. Op de top van de berg staat een stoepa (pagode) ter ere van koning Inthawichayanon, de laatste koning van Chiang Mai, die zich inzette voor de bescherming van de noordelijke bossen van Thailand. In de buurt van de top zijn er ook twee indrukwekkende chedi’s (pagodes), de Naphamethinidon en Naphaphonphumisiri, die zijn gebouwd ter ere van de koning en koningin van Thailand. Deze pagodes zijn omgeven door prachtige tuinen en bieden een panoramisch uitzicht over de omgeving.

Doi Inthanon is het hele jaar door te bezoeken, maar de beste tijd om Doi Inthanon te verkennen is tijdens het koelere seizoen, van november tot februari, wanneer de temperaturen aangenaam zijn en de lucht helder is. In deze periode kunnen bezoekers soms zelfs een dun laagje vorst zien op de planten, wat zeldzaam is in het tropische klimaat van Thailand.

"Vandaag ben ik naar Doi Inthanon geweest. De hoogste berg van Thailand. Boven was het erg koud! Maar 4 graden. Omdat de wolken daar vaak in het bos hangen zit er overal mos op de bomen. Bijzonder gezicht. De groep waarmee we waren was niet heel groot. Er hing een leuke sfeer. De tourgids Bee was ook super aardig en kon van alles vertellen!

Nadat we een rondje hebben gelopen op het hoogste punt en uitleg hebben gekregen over de omgeving zijn we een 2uur durende trail gaan lopen met prachtige viewpoints. We moesten een beetje rustig aan doen want je merkte dat er weinig zuurstof was op deze hoogte. Dat gaf de gids ook aan. Dus op ons gemakje gelopen. Geen haast ook, 't is vakantie! Na de trail naar de padoges van de King en queen geweest. Mooi om te zien. Binnen rook het wel erg naar zweetvoeten!

4. Nachtmarkten

Je hebt 2 bekende markten in Chiang Mai. Beide markten zijn een must-visit voor bezoekers van Chiang Mai, die willen genieten van de lokale cultuur, lekker eten en unieke koopmogelijkheden!

De Chiang Mai Night Bazaar. Een levendige markt met een breed aanbod aan goederen, van handwerk tot street food. De Chiang Mai Night Bazaar is dan ook een van de meest bekende en drukbezochte markten in Chiang Mai. De markt is gelegen op Chang Klan Road, vlakbij het centrum van de stad en is elke avond geopend. De Night Bazaar biedt ook entertainment in de vorm van straatartiesten, livemuziek en culturele voorstellingen. Dit draagt bij aan de levendige en dynamische sfeer van de markt.

Ook heb je de Sunday Walking Street. Een markt die elke zondag plaatsvindt in de oude stad, met lokale producten en ambachten en een paradijs voor liefhebbers van handwerk!

5. Woman's Massage Centrum by ex prisoners

Breng eens een bezoekje bij deze massagesalon, waar je kunt genieten van massages gegeven door vrouwelijke ex-gevangenen. Je komt hier voor een massage, maar het is niet alleen een ontspannende ervaring, maar ook een manier om bij te dragen aan een positief sociaal doel, door vrouwen te ondersteunen die hun leven proberen te verbeteren na hun straf.

6. Zipline: Fight Of The Gibbon

Durf jij het aan? Een flink, en erg leuk zipline parcours voor de echte daredavils, tussen de boomtoppen van de jungle, met in de verte het geluid van gibbon apen. Sjees door de bomen en geniet van de prachtige natuur! Met wat geluk kan je de gibbon apen spotten!

Flight of the Gibbon zet zich in voor het behoud van het regenwoud en werkt samen met lokale gemeenschappen om bewustwording over milieu en duurzaamheid te vergroten.

Draag voor de zipline comfortabele, sportieve kleding en stevige schoenen (en vergeet niet om zonnebrandcrème en insecten-werende middelen mee te nemen).

7. The Old City

De oude stad van Chiang Mai, ook bekend als de ommuurde stad, is het historische hart van de stad. Chiang Mai was ooit omringd door een massieve verdedigingsmuur en een gracht die dienden ter bescherming tegen vijandelijke indringers. Hoewel delen van de muur zijn verdwenen, zijn er nog steeds overblijfselen te vinden die een glimp bieden van het verleden van de stad.

De oude stad wordt gekenmerkt door historische poorten, waaronder de iconische Tha Phae Gate en Chiang Mai Gate, die dienden als belangrijke ingangen tot de stad en nog steeds een symbool zijn van het verleden van Chiang Mai

8. Elephant Nature Park

Elephant Nature Park is een bekend 'ethisch' olifantenreservaat gelegen in de buurt van Chiang Mai, Thailand. Het park werd opgericht in de jaren 1990 door Lek Chailert, een gepassioneerde dierenrechtenactivist, met als doel een veilige haven te bieden voor mishandelde en verwaarloosde olifanten.

Het park richt zich op de rehabilitatie van olifanten die zijn gered uit situaties van mishandeling, verwaarlozing en exploitatie. Dit kunnen olifanten zijn die bijvoorbeeld hebben gewerkt in de toeristenindustrie (olifanten rijden), in de houtkap of circussen.

In tegenstelling tot veel toeristische olifantenattracties in Thailand, biedt Elephant Nature Park géén olifantenritten of -shows. In plaats daarvan draait alles om de natuurlijke levensstijl en het welzijn van de olifanten. Bezoekers van het park krijgen de kans om meer te leren over de uitdagingen waarmee olifanten in Thailand worden geconfronteerd. Dit omvat informatie over de wrede praktijken van de olifantenindustrie en de belangrijke rol van natuurbehoud.

Lieve lezers! Onthoudt altijd: een olifant is een machtig, intelligent gevoelig wezen die thuis hoort in de natuur! Ze worden fors mishandeld voor zij doen wat de mens wil. Realiseer je dus heel goed dat een ritje op een olifant een DIKKE NO GO is! Spread the word: NO RIDING!

Ik koos destijds voor Bamboo Elephant Family Care Tour. Een tour waarin ook redelijk rekening gehouden werd met het welzijn van de dieren, naar mijn idee. Aangekomen op bestemming werd ons verteld dat we eerst een trekking gingen doen naar de waterval, waar we konden zwemmen.

Tijdens deze hike genoten van de prachtige omgeving. Aangekomen bij de waterval schoot ik uit m'n kleren en dook onder de waterval. Het water kletterde zo hard naar beneden ik moest m'n bikini vasthouden. Het water was fris, niet koud. Wel echt verfrissend. Het voelt zo lekker als je er dan weer uit komt. Toen dezelfde route terug geklauterd en zijn we gaan lunchen. Toen door naar het raften. Dit keer geen bamboo raften maar echt raften. Dit was echt super gaaf!

De eind bestemming van het raften was bij de olifanten. De olifanten lopen vrij rond zonder attributen. Geen stokken geen touwen etc. Ze wonen ook gewoon daar in de jungle los. Ze weten waar ze moeten zijn. De tourgids vertelde dat de olifanten soms wel de weg kwijt raken en niet terug komen en dan sporen ze ze op d.m.v. spoorzoeken via drollen. We mochten de olifanten bananen voeren. We kregen uitleg over de medicijnen die de olifanten kregen voor hun stoelgang en we mochten ze wassen in de rivier.

Maar ook hoort een olifant niet te worden gewassen door mensen! Je ontkomt er niet aan dat wanneer je olifanten in gevangenschap bezoekt, ze (tot op zekere hoogte) worden gebruikt voor toeristische doeleinden. Maar dit hoort niet! Was ik toen nog maar wat slimmer! Wees heel kritisch als je een olifanten-tour boekt, dat je de juiste boekt, waar het dierenwelzijn hoog in het vaandel staat! Don't be selfish!

Al moet ik toegeven dat deze tour toch redelijk diervriendelijk was, ondanks het wassen.

Toen ik naar Thailand ging wist ik dat ik zeker niet zou rijden, maar wist ik nog niet van het kwaad achter het wassen van de olifanten. I(Ik denk dat een wilde olifant dat ook niet vrijwillig wil, dus ik dénk dat ook hier voor de nodige straffen zijn moeten uitgedeeld voor een olifant dat toelaat! Ik weet nu beter, en raadt dit dus ook niet aan! Mijn advies nu is: Kijk met je ogen en geniet op afstand!

Fragment uit het persoonlijke reisverslag van mijn solo-reis in 2019!

In Chiang Mai is net als veel andere plekken in Thailand, goed ingesteld op het toerisme en daarom vind je op elke hoek van de straat wel touraanbieders. Ook in hostels en hotels kunnen ze van alles voor je regelen! Ga de straat op, eet de lekkerste streetfood en ga op zoek naar de leukste tours die jou persoonlijk het meeste aanspreken! Bedenk misschien van tevoren wat je wil doen en zien, en boek het ter plekke! Zie per dag waar je zin in hebt, dit kan makkelijk (óók met kinderen)!