Reisverslag "Verrassingsweekend in Lille"

Stap aan boord van onze reiswagon, want we slepen je opnieuw mee in ons reisverslag, deze keer met bestemming Lille! Ik ben er van overtuigd dat dit de meest vermakelijke manier is om je mee te nemen op onze sightseeing-tour door deze stad vol verrassingen. Tijdens onze citytrip komen we voorbij de indrukwekkende Eglise Saint-Maurice de Lille, het betoverende Grand Place, het majestueuze Belfort, de historische Porte de Paris en zelfs langs de dieren van de Zoo de Lille. Ben je nieuwsgierig naar onze ontdekkingen? Duik dan snel in ons verhaal en lees lekker verder!

Enjoy reading!

Dag 1  - Verrassing!

We gaan weer op pad en deze keer is onze bestemming Lille (ofwel Rijsel) in Frankrijk, net voorbij de Belgische grens. Via Weekendjeweg.nl heb ik dit leuke weekenduitstapje geboekt voor de verjaardag van Maarten! Verrassing! Even met zijn tweeën er op uit! Vol goede moed kruip ik achter het stuur en rijden we  in één ruk naar Lille! Een autorit van drie uur.

Onderweg kletsen Maarten en ik er lustig op los. We hebben het over alles wat in ons opkomt, van de leuke dingen die je kunt doen in Lille tot onze aanstaande vakantie naar Zuid-Afrika die al snel nadert.

We fantaseren over de geweldige avonturen die ons te wachten staan: de safari's, de adembenemende landschappen, en natuurlijk het heerlijke eten dat we gaan proeven. Maar we dwalen ook af naar andere onderwerpen, van grappige anekdotes tot diepzinnige gesprekken over het leven.

Terwijl we druk aan het kletsen zijn, merken we bijna niet dat we al bij de parkeerplaats zijn aangekomen. Het is zo fijn om gewoon samen te zijn en te genieten van elkaars gezelschap, zelfs tijdens een doodnormale autorit. In de parkeergarage heb ik toch even het stuur aan Maarten overgedragen, aangezien de plekken écht heel krap waren en Maarten toch iets betere rij-skills heeft.

Uit de parkeergarage lopen we gelijk tegen Eglise Saint-Maurice de Lille aan, waar we meteen een kijkje nemen. Blijkbaar is deze kerk gebouwd over een periode van bijna 400 jaar, van de 14e tot de 19e eeuw. Wat bijzonder is, is dat je dit kunt zien aan de verschillende bouwstijlen. Aan de buitenkant lijkt het misschien een beetje onopvallend, maar van binnen zie je een mix van gotische en neogotische elementen.

Neogotische architectuur staat bekend om zijn decoratieve details, zoals sierlijke elementen in de ramen, ingewikkeld houtsnijwerk, en rijk gedetailleerde gevels. Deze elementen zijn geïnspireerd door de oorspronkelijke gotische stijl, maar worden vaak nog weelderiger uitgevoerd. We kijken onze ogen uit! Prachtig. Ondank dat wij geen kerkgangers zijn, kunnen we zeker genieten van de mooie uitstraling en architectuur van het gebouw.

Met een lichtelijk volle blaas lopen we door naar het Belfort. Deze bleek dicht tot 14.00 uur, dus zijn we naar de Grand Place gelopen voor een lunch. Dit plein is het kloppende hart van de stad en heeft enorme charme. Er staat wat wind en deze zorgt er voor dat onze neuzen aardig koud beginnen aan te voelen terwijl we rondwandelen en de prachtige historische gebouwen bewonderen. Het is alsof je door een levende ansichtkaart loopt. De hoogste tijd om op zoek te gaan naar een plek om te lunchen en lekker op te warmen.

We vinden een leuk terrasje waar we neerstrijken. We kiezen er voor om buiten te gaan zitten, maar wel lekker uit de wind én onder de heater! Zo kunnen onze neuzen toch wat opwarmen!  Ook fijn dat we onze intussen overvolle blaas kunnen legen!

De januarizon schijnt en het is gewoon perfect. We zitten hier met een heerlijk drankje en een goede lunch, genietend van het levendige plein en de gezellige uitstraling. De combinatie van het historische decor en de mensen om ons heen maakt het zitten op een terrasje hier een bijzonder sfeervolle ervaring. Echt, als je ooit in Lille bent, moet je gewoon even de tijd nemen om hier te zitten en het allemaal in je op te nemen!

Na de verkwikkende lunch wandelen we rustig terug naar het Belfort, om een kijkje over de stad te nemen van bovenaf. Overal waar we kijken zien we mooie gebouwen, in ouderwetse bouwstijlen. We kijken onze ogen uit! Naast de modernere nieuwe gebouwen zie je veel verschillende oude bouwstijlen en we genieten van de kleurrijke gevels, vaak versierd met ornamenten.

Terwijl we door de straten wandelen, voel je echt hoe de verschillende periodes en stijlen elkaar hier aanvullen en een unieke, charmante sfeer creëren. Uiteindelijk komen we voor de tweede keer aan bij het Belfort, en nu kunnen we wel naar binnen.

Het bouwwerk is een echte blikvanger en het klimmen waard! Het Belfort is een toren die in 1932 werd voltooid en nu op de UNESCO Werelderfgoedlijst staat. Hij is 104 meter hoog en het diende oorspronkelijk als klokkentoren en symbool van stedelijke onafhankelijkheid, en biedt nu een adembenemend uitzicht over de stad.

We zijn 100 meter omhoog geklommen op de trappen in de toren om een kijkje te nemen over de stad. Het was een beste klim! Het werd dan ook aardig warm onderweg. Op de laatste etage trok ik mijn jas uit, om er één trap hoger achter te komen dat we er al waren. Daar kon de jas ook snel weer aan, want het waaide stevig daarboven! Het uitzicht was werkelijk spectaculair; je kon heel Lille en de omliggende gebieden zien. Het was het zeker waard. Het waait wel hard!

We hebben van het uitzicht genoten en vervolgen onze weg weer terug naar beneden. Dit ging aanzienlijk sneller dan de weg omhoog! Nu zijn onze benen behoorlijk moe, maar we zijn blij dat we dit hebben gedaan. Het Belfort biedt echt een uniek perspectief op deze charmante stad, en het is een geweldige ervaring om de stad van bovenaf te zien.

Vlak bij het Belfort vind je de Porte de Paris. Het is een van die plekken waar je gewoon even bij stil moet staan. Een gigantische triomfboog midden in de stad, super imposant en prachtig versierd. Deze poort werd gebouwd in de late 17e eeuw om de overwinning van Lodewijk XIV te vieren, en het ziet er nog steeds uit als iets uit een sprookje, met veel gedetailleerde beelden. Het is echt een geweldige plek om een foto te maken en dat doen we dan ook!

Op ons gemak lopen we terug en gaan we naar ons hotel. Bij het hotel werd de receptie verbouwd, dus kwamen we in een soort bouwkeet binnen. Oei! Daar had ik niet op gerekend, dat ziet er niet heel romantisch uit. Ach, wat geeft het. We hebben een plek om te slapen en gelukkig is de hotelkamer prima!

We laden even de batterij van de telefoon op, want die raakt aardig leeg door het maken van de vele foto’s onderweg! Ondertussen leggen we lekker de voeten omhoog. Onze schoenzolen slijten hard van al het wandelen! Wanneer zowel onze batterij als die van de telefoons weer wat zijn opgeladen gaan we weer door richting de Grande Place om een terrasje in de zon te pakken bij Bibi's Café..! Time to relax!

Dat was echter van korte duur want ineens begint het te regenen! Snel naar binnen verplaatst, om vervolgens te zien dat de lucht al snel weer veranderd was van grijs naar blauw. Binnen wel een stuk warmer en aangenamer, en het tentje is erg sfeervol ingericht dus we besluiten hier maar lekker te blijven zitten en we bestellen een kaas- en vleesplankje bij ons drankje. Het komt met brood en was véél! Wow! Wel echt lekker! Schimmelkaas, geitenkaas, mortadella, salami, parmaham enz. Nom, nom!

De helft van de Fransozen die we tegengekomen deze dag spreekt géén Engels. Gelukkig is er altijd wel een ander bij die wél Engels spreekt, en zo met ons gebrekkig Frans en met Engels komen we er uiteindelijk ook wel uit. In de bar waar we zitten is een vriendelijke bartender die een klein woordje Nederlands spreekt zelfs (doet oprecht zijn best) Dat is leuk!

We zitten een aantal uur in dit gezellige tentje en besluiten ondanks dat de kaas- en vleesplank die nog aardig zwaar op onze maag ligt, toch te dineren in het hotel. Dit zat bij de boeking in dus laten we er dan ook maar gebruik van maken. Eten kunnen wij vaak wel, als echte Bourgondiërs!

Na het prima diner, zitten we wel écht vol. Stappen zit er niet in vanavond. Ondanks dat er zo te zien voldoende uitgaansgelegenheid is in de stad besluiten we lekker uit te buiken en wat te relaxen. Morgen weer een nieuwe dag!

Dag 2

Goodmorning! Daar zijn we weer! We staan rustig op en wandelen naar de eetzaal om te genieten van een prima ontbijt in het hotel. Vervolgens gaan we terug naar de kamer te gaan om ons verder klaar te maken voor de dag. Normaal zijn we vroege vogels die veel willen doen op een dag, maar omdat Maarten zich nog niet zo heel lekker voelt (herstellende van de griep), doen we lekker kalm aan, en dat is ook prima! Ook ik merk dat ik me niet zo topfit voel, en ik heb een zeurende hoofdpijn. Hopelijk trekt dat snel weg!

We gaan op pad naar de Parc Zoologique de Lille (Zoo de Lille). Een kleine dierentuin hier in de stad. De entree kostte niet veel, slechts 6 euro. Daar kan je het nog eens voor doen, nietwaar?

Gewapend met onze camera's stappen wij de dierentuin binnen en acuut komt de vogelspotter in ons naar boven! We love making bird pictures! Wie had gedacht dat we dat ooit zouden zeggen? Had je mij dit 10 jaar geleden gezegd, dan had ik je waarschijnlijk voor gek verklaard! We staan stil bij de neushoorns ene kletsen over onze aanstaande trip naar Zuid Afrika. We hopen ze daar in het wild te zien. Dat is toch vele malen beter dan dieren in gevangenschap!

De kou is vreselijk vandaag. De wind voelt ijskoud op onze wangen en onze handen raken langzaam aan  gevoelloos. Voor we gaan lunchen en opwarmen besluiten we nog te kijken bij de Cathédrale Notre Dame de la Treille want deze ligt op de route terug.

De Cathédrale Notre Dame de la Treille is werkelijk een meesterwerk van contrasten! Van buiten straalt het een strak, eigentijds uiterlijk uit. Het is bijna futuristisch in zijn ontwerp, waardoor het een opvallende verschijning is, maar zodra we door de deuren stappen worden we enorm verrast. Je wordt overweldigd door een totaal andere wereld. Het interieur zit vol met textuur en detail die je niet zou verwachten gezien het strakke uiterlijk van de buitenkant.

De glas-in-loodramen, die van buitenaf bijna onopvallend lijken, zijn machtig mooi en het licht wat door de ramen schijnt creëert een sfeer van rust. De hoge gewelven lijken bijna te zweven boven je hoofd en het contrast tussen het strakke, eigentijdse exterieur en het weelderige, traditionele interieur is ronduit betoverend. Het herinnert ons eraan dat ware schoonheid vaak van binnen schuilt. Don’t judge a book by it’s cover!

Na ons bezoek aan de prachtige kathedraal zijn we weer beland op de Grande Place, dit keer bij Coq Hardi. We zitten heerlijk in de zon achter een glazen wand, met een knus dekentje op schoot. Perfect om op te warmen en te genieten van een welverdiende lunch!

Helaas begin ik me na de lunch ook niet lekker te voelen, net als vanochtend na het ontbijt. Ook blijft die vervelende hoofdpijn waar ik vanochtend mee opstond aanhouden. Zou Maarten me hebben aangestoken met zijn griep?

Ondanks dat we beide niet topfit zijn, hebben we echt een geweldig leuk weekend gehad, waarin we veel van de stad hebben kunnen zien. Daarom besluiten we weer richting huis te gaan in plaats van naar de Palais des Beaux-Arts de Lille. Dit is één van de grootste kunstmusea van Frankrijk, met een indrukwekkende collectie schilderijen, beeldhouwwerken en andere kunstwerken.

Waar we eigenlijk ook nog langs wilden gaan was het Musée de l'Hospice Comtesse, een voormalig hospice dat nu dienstdoet als museum, met tentoonstellingen over de geschiedenis en kunst van de regio, maar we hebben onze knolletjes echt op.

Hoewel het jammer is om eerder te vertrekken dan gepland, genieten we van de herinneringen aan de bijzondere stad en de quality-time die we met elkaar hebben gehad. Lille is absoluut een aanrader om te bezoeken, we hebben er echt van genoten. Het was een geslaagd weekend!!