Reisverslag: 9 dagen in Mexico

Gepubliceerd op 27 april 2024 om 03:55

Inleiding

Deze avontuurlijke reis gaat naar Mexico! In slechts 9 dagen gaan we op pad om het beste van de regio van Cancun tot Sian Ka'an te verkennen, en geloof ons, we halen het maximale uit deze korte periode!

Deze trip markeert een bijzondere mijlpaal: onze eerste verre reis met de op dat moment 9-jarige Chiara. En alsof dat nog niet spannend genoeg was, vond deze reis plaats midden in de coronatijd (‘21-‘22).

Dat houdt ons niet tegen om een oud en nieuw vieren aan de andere kant van de wereld. Onder palmbomen, met een kerstboom en in je zwemkleding, zorgt voor een ervaring om nooit te vergeten!

Hoewel we voor de zekerheid deze keer kozen voor een all-inclusive hotel als vaste uitvalsbasis, zijn we elke dag op ontdekkingsreis gegaan. Van adembenemende cenotes en eeuwenoude Maya-ruïnes tot betoverende natuurpark Sian Ka’an, Mexico heeft ons hart gestolen, ondanks dat er ook van ons werd gestolen. Gelukkig kwam dit allemaal weer goed! (Benieuwd wat er is gebeurd? Lees snel verder). Reis met ons mee en ontdek hoe we deze 9 dagen hebben omgetoverd tot een onvergetelijk avontuur met bijzondere highs en lows!

Dag 1 - De reisdag

Ok! het begint weer goed. Lekker op tijd op de parkeerplaats. Deze keer rijden we zelf en zetten we de auto op de parkeerplaats bij de luchthaven, geboekt via ParkNFly Deze keer hebben we het voordeel dat we niet belachelijk te vroeg zijn, (zoals men van mij gewend is). In de pendelbus krijgt Maarten een SMS van TUI: er zijn technische problemen aan het toestel. Hierdoor is de vlucht vertraagd en moeten we vanmiddag om 15.00 vertrekken in plaats van 10.20 zoals gepland. Dat is balen. Aan de andere kant betekent meer dan X uur vertraging weer geld terug. Ik ga alvast oriënteren op een volgende vakantie, haha, nee hoor, grapje! Voor nu is het balen, maar goed, we maken er maar het beste van. TUI verstrekt vouchers voor wat eten en drinken, dat is netjes.

We hebben een spelletje 'escape room El Dorado' gespeeld en kregen complimentjes van de complimentenmeisjes, schattig. Daarna hebben we wat gegeten en gedronken. De tijd is vrij snel voorbij gegaan!

Eindelijk in het vliegtuig. Echter, er waren technische mankementen waardoor we nog 2 uur hebben gewacht in het vliegtuig voor we konden vertrekken. Wat een stress. Ik dacht even dat we straks niet meer zouden gaan. Gelukkig zijn we uiteindelijk vertrokken en intussen aangekomen in Mexico, na een lange reis. Nu door immigratie en dan verder!

Het is 01.00 uur, maar we zijn eindelijk in het hotel. Wat een lange dag! Nog even snel een hamburger opgehaald bij de bar en een biertje opengetrokken. Zoals ik had verwacht, is Chiara gelijk in slaap gevallen. Ze heeft hooguit 2 uur geslapen tijdens deze reis van 26 uur!

Dag 2

Playa del Carmen

Vanochtend hebben we echt heerlijk ontbeten in het hotel! Vervolgens zijn we met de shuttlebus vanaf het strand naar 5th Avenue gegaan. Daar sprak een man me aan op straat en vertelde dat hij een medewerker van het hotel was. Hij herkende me van gisteravond en was zo vriendelijk om zijn familiezaakje te laten zien. Daarna stuurden ze ons door naar een tourverkoper verderop (niet wetende wat dat voor gevolg zou hebben later, daarover straks meer!).

Natuurlijk hebben we wat gekocht! Even sponsoren, dacht ik met al mijn goede intenties! Een armbandje (véél te duur voor wat het waard was), maar ach, ik voelde me in een goede bui dus ik streek met de hand over mijn hart en rekende af). Ik had nog geen contant geld dus gebruikte ik mijn creditcard. De eerste keer deed de machine het niet? De tweede keer wel. Als dank kregen we een shotje tequila aangeboden. Goedemorgen, pfoee! Wel lekker! Daarna hebben we tours geboekt naar Sian Ka'an, Coba en Tulum, en we hebben bedacht om cenotes te bezoeken vanmiddag.

We hebben nog een stukje over 5th Avenue gelopen, maar Chiara is moe en wil naar het strand. We hebben voor nu ook even genoeg gekocht, dus zijn we met de taxi terug naar het hotel gegaan en vervolgens weer met de shuttle naar het strand. Daar hebben we even gekeken hoe en of het duiken te regelen is, en anders zullen we het weer via de enorm vriendelijke Eric ('de tourman') regelen. (Wil je een tour boeken bij Eric, Tours Playa Cancun - Tulum? Klik hier om contact op te nemen via Whatsapp! )

Even een korte stop gemaakt voor een drankje en daarna weer doorgegaan. Het water hier is van een afstand prachtig, maar zit vol met zeewier dat aan je lijf blijft hangen. Geen mooie plek om te snorkelen, maar meer om te windsurfen en op de jetski's te rijden. Dat kan hier ook, dus eens kijken wat de mogelijkheden zijn. De golven zijn hard en hoog. Chiara is blij dat er ook een zwembad bij zit! Ik ben blij dat we wat tours hebben geboekt om wat te kunnen gaan ondernemen. Chiara heeft hier een vriendinnetje gemaakt, dat doet ze altijd zo makkelijk, dus daarmee heeft ze een tijd gespeeld. Nog even een lunch gegeten bij de beachclub (wederom amazing food!) en toen besloten naar Cenote Azul te gaan. Let's go!

El Cenote Azul

Vanaf het strand hebben we de bus weer gepakt naar 5th Avenue, waar we nog even een privéboot en vier privéduiken met twee gidsen hebben geboekt.

Zo kunnen we om en om duiken, zodat er altijd iemand bij Chiara blijft (bijvoorbeeld om te snorkelen), en zodat we toch allebei twee duiken kunnen maken. Vervolgens hebben we een collectivo naar El Cenote Azul gepakt.

Een collectivo is eigenlijk een gedeelde taxi of minibusje in Mexico. Het rijdt langs een vaste route en mensen delen de rit en betalen een goedkope prijs. Het is handig en goedkoop voor korte afstanden, vooral in gebieden waar ander openbaar vervoer niet zo makkelijk te vinden is. Een kwestie van je hand uitsteken langs de weg en het busje stopt voor je! Heel handig dus! Met het lokale transport aangekomen bij de cenote. Adembenemend daar! Lekker rondgezwommen, rondgewandeld, onze ogen uitgekeken (en wat gespeeld met de GoPro!) Op de terugweg hoorde ik geritsel in de 'bosjes'. Een enorme hagedis! Zo groot als een leguaan, maar volgens mij is het toch een andere soort..? Nice! Gek op wildlife!

Na een middag genieten bij de cenote hebben we de collectivo weer terug gepakt naar 5th, en vanaf de ingang van 5th (wat wel een eind lopen is vanaf het busstationnetje) weer een taxi gepakt naar het hotel. Even lekker opfrissen, bellen met Nederland waar het al oud en nieuw is, en ons voorbereiden op ons eigen oud en nieuw hier in Mexico vanavond!

Oud en Nieuw

Wat een avond! Gegeten als royalty, maar écht..! Vervolgens een heerlijke oud en nieuw gehad, waarbij Chiara lekker heeft gespeeld en gedanst met 'vriendinnen' en Maarten en ik heerlijk gedanst hebben. Ik heb echt leuk salsa gedanst met een vrouw uit Californië.

Wel jammer dat mijn huiskamer-salsadans-skills hier niet helemaal tegen op konden maar hee, ik kwam een heel eind!! Dank aan mijn beste vriendje die mij met enige regelmaat door de huiskamer zwiert! Maarten kan overigens óók goed swingen! 100 % lol!

Dag 3 - Akumal

Vandaag zijn we met de taxi (die enigszins moeilijk te regelen is i.v.m. Nieuwjaarsdag) richting Akumal gegaan. Aangekomen op het strand besloten we (nadat we de eerste aangeboden tours hadden afgeslagen) om tóch een snorkeltour te doen. Onderweg naar de kust zag ik dikke pelikanen en probeerde ze op de kiek te zetten, maar helaas niet heel goed gelukt. Ik moet het nu nog doen met mijn mobiele telefoon, ik ben toe aan een goede camera! In Nederland maar eens op zoek!

Afijn, de snorkeltour dus gedaan waarbij we zeeschildpadden (ook echt een joekel!) en stingrays zagen. Heel spectaculair vond ik het niet en eerlijk gezegd had ik wat meer van Akumal (beach) verwacht. Maar ach, misschien ben ik ook gewoon veel te verwend geraakt door het vele reizen! Wat ik wel leuk vind is dat het de eerste keer is dat Maarten zulke turtles ziet! Dus dan was het zeker toch wel speciaal. En Chiara had ook zo'n grote jongen nog niet eerder gezien. Gezellig is het in ieder geval zeker weer vandaag! Chiara is erg moe wat ik ook niet anders had verwacht, want ze was half 9 alweer up-and-going terwijl we rond 02.00 pas gingen slapen. Toch is ze echt goed gestemd. Ze heeft genoten van de snorkeltour en is daarna op het strand in slaap gevallen. Powernapje van een halfuurtje, dat deed haar goed!

Na het slaapje lekker eten in het strandrestaurant. Aangezien we nog wat van de omgeving wilden zien besloten we naar een cenote te wandelen; Yal- Ku. Een wandeling van dik een half uur heen, door een ontzettend mooi straatje van Akumal. Allemaal mooie keten, vrolijk gekleurde huizen en appartementencomplexen! Leuk om doorheen te wandelen! Halverwege hebben we een grote hagedis / leguaan gespot! Blijft leuk! Eenmaal aangekomen bij de lagune waar ook de cenote zich bevind (die overigens echt heel gaaf is,volgens mij) bleek dat die om 16.00 ging sluiten. En wat denk je? Het was 16.20! Bá-len! Het is een groot gebied met veel wildlife zeggen ze. Dat is wel 'pech onderweg'. Maar hee, wat spot ik daar?!? Een agoeti!! Vet mazzel weer, volgens mij kom je die niet super makkelijk tegen en zijn ze heel schuw. Dus voorzichtig erheen geslopen om een foto te maken. Dat is gelukt!

Nou, dat was dan de prijs van de wandeling! Hup weer terug wandelen naar Akumal beach, waar we een taxi terug konden pakken. 800 pesos (de heenweg kostte ons 1200!) Het is wel fijn dat we even een halfuur in de taxi zitten na de wandeling van ruim een uur (niet te vergeten dat het 30 graden is en we in de volle zon lopen, door de huizen beschut van de wind) moesten we wel weer even bijkomen. Het was al met al weer een geslaagde dag! We hebben trouwens ook nog gelachten om een waarschuwingsbord voor overstekende turtles!

Dag 4  - Diving day!

Playa del Carmen

Wát een ochtend ! Gisteravond ben ik er achter gekomen dat ze 437 euro van mijn creditcard gehaald hebben voor de armband die ik de eerste dag gekocht had, plús de 26euro die hij hád moeten kosten. Contact gezocht met Eric van de tourverkoop, en die gaf me aan de volgende ochtend ruim op tijd naar de winkel te gaan.

Bij de winkel deden ze erg vaag. Spraken ineens geen Engels! Eric vertelde me dat het geen 'ongelukje' was geweest en dat dit hier veel gebeurd. Twee weken geleden was de politie ook al bij die zaak geweest! Hij gaf me tips om ze onder druk te zetten met de politie en te zeggen dat ik weet dat er camera's op de hoek van de straat hangen. Hij vertelde me dat ze meerdere pinautomaten hebben en dat ik moet zeggen dat ik heb gezién dat ze, ze gewisseld hebben. Echter was dit grapje wel smérig goed georganiseerd, want het creditcard -afschrift gaf een compleet andere tijd en datum aan dan dat er daadwerkelijk gepint was! Want toen zaten we in het vliegtuig! Als ik ook maar bij één andere winkel gepint zou hebben, zou ik nooit hebben geweten wie mij belazerd had.

Na ruim twéé uur kwam de 'zogenaamde' manager van de winkel. Ik heb hem fors onder druk gezet en gezegd de politie te bellen, omdat hij maar bleef doorgaan met smoesjes. Ik vond het wel vreselijk spannend, was misschien zelfs wel een beetje bang om de oplichtende Mexicaan te 'bedreigen', maar dat liet ik niet merken!

De manager wilde niet dat ik de politie belde, hij raakte ook wel aardig geïrriteerd en daardoor kneep ik hem wel een beetje, maar hij ging wel overstag. Fjoew! Hij wilde een foto van de afschrijving (maakte een foto van een foto die ik gemaakt had) en hij wilde een foto van m'n paspoort. Dat voelde niet echt goed dus heb hem een foto van m'n beeldscherm laten maken. Toen kreeg ik wel mijn geld terug en hij ging zogenaamd 'op zoek naar de schuldige persoon'. Sure...

Met grote dank en lof voor de eerlijke en super lieve Eric heb ik het probleem gelukkig kunnen oplossen! Na dit hele gebeuren zijn we snel naar de pier gedaan om de ferry naar Cozumel te pakken. Dat is waardeloos georganiseerd hier! We worden op en neer gestuurd, de héle tijd. Niemand snapt er wat van. Wat een drama Blij als we aankomen en lekker kunnen gaan duiken!

San Miguel de Cozumel

Wat een pechdag. Eenmaal aangekomen op Cozumel bleek dat de duikschool (en nu weet ik echt de naam ook niet meer daarvan) géén twee gidsen had geregeld voor ons. De man die ons met de auto naar de plek van bestemming bracht was ook uiterst onvriendelijk. Het voelde niet heel goed om bij hem in te stappen, hij was erg aan het dwingen over dat hij een nanny kon regelen, en als we dan niet beide wilde duiken, waren we wel ons geld kwijt, want geld terug kregen we echt niet, we moesten het maar met de nanny doen. Ik dacht, als dit de duikgids is duik ik helemaal niet meer!

Gelukkig was deze chagrijn slechts de chauffeur. Zijn dochter, de nanny (sprak geen woord Engels en was enorm verlegen), ging met ons, samen met de duikgids die bij de boot op ons aan het wachten was (met de kapitein). Leuke lui, gelukkig maar. We zijn er klaar voor!

Voor Maarten zijn het zijn eerste tropische duiken! Een hele andere beleving als in Nederland dus! Maarten en ik zijn samen gaan duiken, en Chiara heeft met de nanny boven ons gesnorkeld, terwijl ze door de nanny aan een drijfboei werd voortgetrokken.

Het waren leuke duiken, vooral de tweede! Daar zagen we grote reef shark, een BIG spotted eagle ray, veel bizar grote krabben en kreeften, meerdere sharptail eels (de beruchte ' ik-denk-dat-ik-een-zeeslang-heb-gezien' van Curaçao) en nog veel meer! Opvallend hoeveel enorm grote dieren hier waren, zo groot heb ik vele nog nooit gezien!

Helaas met de GoPro geen foto's kunnen maken met duiken omdat de duikcase besloeg! We hadden geen anti-fog padje erin. Dus vandaag slechts wat snorkelfoto's voor het idee! Chiara heeft bij duik 1 gesnorkeld met de nanny, waarbij ze ons de hele tijd kon zien duiken! Het werd een leuke middag uiteindelijk!

Dag 5 Touren langs ruïnes

Vroeg uit de veren voor een tourdag naar ruïnes! Nog geen 5 minuten nadat de van vertrokken was, lag Chiara heerlijk te slapen, dus heeft nog anderhalf uur bijgeslapen! Goed zo meisje!

Cenote Tankach-ha

Aangezien het een regenachtige dag is, is het tourprogramma een beetje omgegooid en zijn we eerst naar de cenote Tankach-ha gegaan, in plaats van naar het strand bij Tulum, in de hoop dat het nog een beetje opklaart. De tourguide vertelt dat alle cenotes aan elkaar verbonden zijn en zijn ontstaan bij de krater waar 65 miljoen jaar geleden een asteroïde insloeg, wat leidde tot het uitsterven van de dino's.

Déze cenote is zo'n 25 meter diep en de gids vertelde dat er op de wanden onderin tekeningen op de muren gemaakt zijn die zo'n 12 miljoen jaar oud zijn! Hierdoor werd ontdekt dat er eerst géén water in de cenote zat en mensen er toen konden lopen. Het water is kraakhelder omdat het regenwater is, wat door de limestone van het 'dak' van de grot als het ware gefilterd wordt. Het water zit vol calcium en mineralen, waardoor fossielen er ook goed in bewaard blijven en dit was een gesloten cenote. Er bestaan ook open cenotes, zoals die waar we van de week waren (El Cenote Azul), en half gesloten cenotes. Leuke weetjes.

In het water van de cenote zwommen kleine catfish. Er waren ook plateau's om vanaf te springen, een van 5 en een van 9 meter. Maarten en ik zijn van die van 5 meter gesprongen. Daarna zijn we gaan omkleden om door te kunnen gaan naar de jungle en de Mayatempel van Coba.

Coba

Aangekomen in Coba, waar we een rondleiding krijgen van een gids. Coba is een oude Maya-stad omringd door jungle. Je kunt er de hoogste piramide, Nohoch Mul normaal gesproken beklimmen voor een adembenemend uitzicht. Door corona is deze afgesloten voor het publiek. Jammer, ik was juist zo benieuwd naar het uitzicht over de jungle! De ruïnes liggen verspreid over een groot gebied, verbonden door kronkelende paden. We lopen rond en krijgen uitleg over alles wat we zien.

Maya Village

Na de ruïnes van Coba zijn we bij een lokaal restaurantje gaan eten. Als toetje een likeurtje van honing, anijs en munt. Dit verkochten ze met een label met foto van ons. Was wel lekker, maar niet gekocht.. Daarna naar een Maya village waar we door de sjamaan werden onthaald die een 'energy cleaning' ritueeltje uitvoerde.

Tulum

Tot slot gewandeld door de ruïnes van Tulum. Tja, nog meer gesteente. De historie en verhalen zijn interessant en het was een leuke dag.

Eenmaal terug bij het hotel hebben we lekker gedoucht, gegeten, potje schaak gespeeld en de Michael Jackson show van de entertainment van het hotel gekeken. Redelijk op tijd naar bed gegaan. Het was best een vermoeiende dag, veel indrukken!

Dag 6 - Yal-Ku Lagoon

Gelukkig was het goed weer toen we vanochtend opstonden. The sun is shining again!! Vandaag gaan we nog een poging doen om naar Yal-Ku lagune en cenote te gaan!

Met de taxi naar Akumal om de Yal-Ku Lagoon te zien die we van de week gemist hebben. Het stelde achteraf niet bijzonder veel voor (zoals we hadden gedacht op voorhand), maar wat wél een leuk fenomeen was om te zien was dat het zoete cenote water zich mengde met zeewater, wat voor een soort olie-effect zorgde in het water. Dit was heel goed te zien.

Ook was er een vogel die zijn veren aan het drogen was in de zon. We konden heel dichtbij komen, hij had geen intentie om weg te vliegen. Daardoor hebben we hem goed kunnen bestuderen. Ook zit het er vol leguanen!

Cenotes Dos Ojos

Na het bezoek aan de lagoon zijn we gaan eten bij een restaurantje bij Akumal beach, om daarna met de taxi weer door te gaan naar onze volgende stop van vandaag! Cenotes Dos Ojos.

Aangekomen bij de cenotes Dos Ojos hebben we een snorkeltour geregeld die ons beide cenotes liet zien. Bij 'the second eye' kon je het licht uit 'the first eye' zien omdat daar een verbinding tussen zit die je ziet en die bekend is. Recreatieve duikers gaan van eye 1 naar eye 2. De afstand is 100 meter, maar doordat je het licht goed zag leek het veel dichterbij dan dat. Dat heeft in het verleden voor gevaren gezorgd! Nu men het weet wordt ook nadrukkelijk benoemd dat je er níet onderdoor kan zwemmen!

Daarna zijn we door een laag stuk met veel stalactieten en stalagmieten gezwommen om in de batcave uit te komen. De ruimte tussen het water en het plafond is erg krap, je moet je hoofd niet optillen, dan stoot je je misschien lelijk!

De Batcave is een grot/cenote en zoals de naam het al verraad, het huis van vele vleermuizen. Met 1 gat in het plafond waar de vleermuizen in en uit vliegen. De vleermuizen eten insecten en fruit en geregeld laten ze wat fruit vallen in het water, wat de visjes dan weer erg fijn vinden.

Verder zaten ook in deze cenotes, net zoals in El Cenote Azul, allemaal 'knabbelvisjes'. Een gratis spa-behandeling dus. Haha!

Na het bezoek aan de cenotes zijn we 2.6 km terug gewandeld door de jungle naar de grote weg, waar we (voor de 2e keer) rennend de snelweg over moesten om aan de overkant van de weg te komen om een collectivo (public transportation) terug naar Playa del Carmen taxistation te pakken. Vanuit daar een lange wandeling naar 5th avenue om daar weer de taxi naar het hotel te pakken. Chiara heeft de rit in de collectivo geslapen, wat niet gek is na weer zo'n dag vol bezigheden!

Dag 7 - Sian Ka'an

Vanochtend vroeg (7.30) vertrokken naar Sian Ka'an Nature Reserve. Hier had ik het meest naar uitgekeken! Het was een lange weg, waarvan een groot deel door de jungle op een zéér hobbelig pad. En dat is nog licht uitgedrukt! We zijn gestopt op de brug, waar we krokodillen gespot hebben. Het mannetje miste een poot.

De gids vertelde dat krokodillen flink vechten tijdens paringsseizoen en dat deze waarschijnlijk op die manier zijn poot verloren is. Ook vertelde hij dat krokodillen zout water kunnen drinken en het zout via hun tranen weer weg laten lopen. Daar komt de uitdrukking krokodillentranen vandaan. Fun-fact!

Vervolgens doorgereden naar de bootjes om dolfijnen te gaan spotten. Wát een gave ervaring was dit zeg! Ze waren zó dichtbij!!! En we kregen een enorme show van ze! Wat waren ze toch aan het spelen! Ze sprongen het water aldoor uit, waardoor het optimaal genieten was! Wat een spektakel!

Punta Alem

Na het zien van de dolfijnen en schildpad naar een ondiep stuk water 'natural pool' gegaan om even te 'chillen' en na een tijdje ontspannen gingen we door naar het restaurant, waar ons eten voor ons klaar stond. Wat was dat lekker zeg!!! Tot slot zijn we door het leuke plaatsje Punta Alem gewandeld om naar de pier te gaan richting de bootjes die ons weer terug brachten naar de bus, voor weer een lange hobbelige busrit terug naar Playa del Carmen!

Dag 8 -9 Terug naar huis

De laatste avond met wat andere Nederlanders de avond doorgebracht bij het hotel (en de shows). Wat overigens ontzettend leuk was, waar ik ontzettend van genoot bij het hotel, waren de neusbeertjes!

Die brutale boefjes waren niet verlegen en kwamen gewoon bij je! Met name als je wat eten bij je had. Dat kon maar zo eens van je gestolen worden! Ze deden geen kwaad, en je zag ze geregeld in de hoteltuin.

Nawoord

Helaas, het zit er weer op. Tijd om terug te gaan naar ons koude kikkerlandje! Het was een korte, maar bijzondere vakantie. De dingen die we hebben gezien en meegemaakt zullen we niet snel vergeten. Ondanks de soms wat spannende gebeurtenissen was het absoluut een prachtig land, met interessante historie en natuur! We hadden het niet willen missen. We hebben zo ongeveer alleen het kustgebied hier in de regio ontdekt rondom Playa del Carmen. Wie weet komen we ooit nog terug voor een grote rondreis door Mexico!

Met Eric hebben we nog steeds af en toe contact! We will meet again! :)