Reisverslag - 19 daagse rondreis Thailand

Waar de reislust begon

In 2019 ben ik voor het eerst écht alleen op reis gegaan, backpack op de rug en gaan! Chiara mocht bij mijn ouders logeren en ik mocht dit voor mijzelf gaan doen! Ik heb een fantastische rondreis voor noord en zuid Thailand gemaakt. Dit is mij zó goed bevallen dat ik dit nogmaals heb gedaan in 2020! Dit keer een andere route.

Hier is dan ook mijn reislust ook ontstaan, en vanaf dat moment was er geen houden meer aan! Vóór 2019 was Italië altijd mijn enige reisbestemming! Familie en vrienden bezoeken! Nu wil ik de wereld ontdekken!

Na deze twee geweldige reizen werd het de hoogste tijd om mijn dochter en partner mee te nemen en hen te laten zien waarom ik Thailand zo geweldig vind! Zo gezegd, zo gedaan!

Hier volgt ons reisverslag van onze 19 daagse rondreis die wij in 2022 maakten door het zuiden van Thailand, waarbij wij rekening hielden met het regenseizoen, en daarom kozen voor de droogste bestemmingen in juli. De eilanden Koh Samui, Koh Pha-nang en Koh Tao!

Daarna zijn wij, (ondanks de regen) via Surat Thani door gereisd naar het adembenemende Khao Sok National Park. Dit vind ik een van de mooiste plekken op aarde! In het regenseizoen is alles groen! Toen ik hier was in maart 2020 was alles dor! Zo bijzonder hoe de zelfde plek er zó anders uit zag!

Dag 1  en 2- Off we go!

Zo, na lang wachten is het dan eindelijk zover! Wij gaan naar Thailand! Chiara heeft amper een oog dichtgedaan en was natuurlijk enorm vroeg op... "Maaammm, we gaan op vakantie!" "Ja lief kind, maar nu nog niet! Nog even slapen, het is half 6!" Om 8 uur de coronatesten gedaan. Gelukkig, alle drie negatief, dus we kunnen gaan!

Backpacks ingepakt en opgeborgen in de flight bags. Ook Chiara heeft een eigen backpack! Dit is voor haar de eerste echte backpackreis!

We hebben onze daypacks ingepakt voor onderweg en we zijn ready to go! We worden afgezet op Schiphol door (schoon)moeders!

Omstreeks 14.15 vertrekken we langzaam richting Schiphol, maar we vliegen pas in de avond om 21.40 (we vliegen dit keer met Eva Air). Dan hebben we een vlucht van 11 uur lang, om naar Bangkok te komen, waar we 3 uur de tijd hebben om de overstap te halen om nog een uur door te vliegen naar Koh Samui. Een lange reis voor de boeg dus, maar oh, wat hebben wij er zin in! En ik kan niet wachten om weer terug te zijn in Thailand!

As usual zijn we weer veel te vroeg op Schiphol. Ik hamer daar toch altijd een beetje op, je weet nooit wat er onderweg gebeurd, je kan beter voldoende speling hebben denk ik altijd maar zo!

Dan maar een koffiebar opzoeken en de tijd overbruggen tot we de backpacks kunnen inchecken. We moeten nog 2,5 uur wachten, maar ach, we komen de tijd wel door!

STRESS!! Bij de paspoortcontrole kreeg ik een check of ik volledige voogdij heb over Chiara. Dit is zo, maar ik kon dat niet aantonen, want ik had geen uittreksel BRP hiervan mee, dus moesten we mee met de Koninklijke Marechaussee. Zorg dus altijd van tevoren dat je de juiste documenten hiervoor meeneemt! Tip, uit deze persoonlijke nare ervaring geleerd!

Je voelt je werkelijk een crimineel. Waar ik (terecht) bang voor was, was dat we niet door zouden worden gelaten. De minuten tikken weg, ze laten je in een kil hok wachten. Stress tot over de oren, niet weten waar je aan toe bent, niet normaal. Het lijkt een eeuwigheid te duren en ze laten je volledig in het ongewisse over wat er nu gebeuren gaat!

Nou, met héél veel geluk, (ik zal niet inhoudelijk in detail over treden i.v.m. privacy redenen), mochten we door. Volgende keer een bewijs meenemen dus! Gek, want op de reizen naar Mexico, Turkije en Curaçao was me dit nooit eerder gevraagd (buiten Europa), en binnen Europa al helemaal niet. Elke andere vakantie na deze overigens wél, dus zorg dat je altijd voorbereid bent!

Ooh, ik kon wel jánken. Wat een stress, ik was echt bang! Ik dacht, ja hoor, daar gaan we, alles in de soep. Het huilen stond me nader dan het lachen. Gelukkig mochten we toch door'(en again, met héél veel geluk, om persoonlijke redenen). Mijn spanning zit lange tijd nog erg hoog ondanks dat we door mochten! Het duurt een poos voor dit gezakt is. Ik dacht dat een positieve coronatest het enige had kunnen zijn wat ons kon tegenhouden. Dit had zo'n enorme domper kunnen zijn! Maar gelukkig, eind goed, al goed. Een wijze les geleerd!

Nu moeten Chiara en Maarten nog eten en dan moeten we als de sodemieter naar de gate. Ik ben pas weer gerust als we voet in Thailand zetten. Ervaring heeft ons geleerd dat halverwege de vlucht zitten nog geen garantie geeft van aankomst (terugdenkend aan de noodlanding die we ooit moesten maken op de Azoren, onderweg naar Curaçao).

Aangekomen in Bangkok ben ik blij om weer voet op Thaise bodem te zetten! Glad to be back! Snel door naar de juiste gate om door te vliegen naar Koh Samui! We zijn er bijna!

Na een korte vlucht zijn we goed aangekomen op Koh Samui. Wat een mega schattig vliegveldje! Wel is alles op en top geregeld! Het is klein, overzichtelijk en gezellig. We hebben een Thaise simkaart geregeld, geld gepind, een taxi geregeld en zijn op weg naar ons eerste adres, Pott Guesthouse

Nou, het kamertje is helemaal prima hier! Vriendelijke ontvangst bij de balie. Top! We hebben ook mega lekker gegeten! Afgetrapt met mijn favoriete hapjes: morning glory, chicken garlic and pepper en als toetje mango sticky rice!

Voor morgen en overmorgen hebben we alvast leuke tours geboekt. Morgen gaan we eilandjes hoppen (snorkelen/kajakken en bij Pig Island en Koh Tan) en overmorgen een eiland jungle tour om de highlights te bezoeken. Helemaal zin in!

We hebben een enorm eind over het strand gelopen en we zijn gestopt bij een strandtent waar ze een vuur (en vuurwerk) show gaven. Zo gaaf!

We hebben lekker genoten van de show en een drankje. Chiara vond al dat vuur wel even spannend, maar ook heel fascinerend. Daarna heeft ze zich nog vermaakt met het ingraven van mijn voeten. We zijn met de songthaew terug naar de guesthouse gegaan. We hebben nog even een late night snack gehaald bij de buren. Oh, echt lekker! Ik heb de papayasalade (nog een van mijn favoriete hapjes) maar niet té spicy genomen. Het ging prima haha! Erg lekker!

Dag 3 -  Eilandhoppen

Afgetrapt met een uurtje snorkelen bij Koh Taen. Er viel niet echt veel te zien, of ik ben te verwend. Chiara vond het snorkelen in ieder geval leuk om te doen! We moeten nog een goede eigen snorkel voor haar zien te scoren!

Pig Island, Koh Madsum

En door! Op naar Pig Island, ofwel Koh Madsum! Lekker vertoeven hier, en wat een warmte! De zee is zo warm als (zeker op ondiepe stukken zéér) warm badwater! Echt bizar! Het is wel echt mooi! Blauw water, wit strand en.... varkentjes!

Op het eiland lopen een boel varkens en biggetjes! Super lief. Hartstikke tam! Ze drinken en eten uit je hand. Ook vinden ze het fijn om water uit je flesje te drinken en laten zich graag aanhalen.

Er staat een bord met de uitleg hoe de varkentjes er zijn gekomen.

Hieronder de tekst die op het bord staat:

"The story begins with mr. Kitt and his big heart. Mr Kitt runs a small beach bar on the island with his wife and family. The pigs of Koh Madsum didn't always live there as pigs, of course, don't typically roam free on the beaches. That is until mr. Kitt was making a trip to see his family on the mainland in a town called Surat Thani. On his trip he travelled pass a market where he couldn't help but notice four pigs huddled together away from the rest of the pigs being sold to farmers and butchers that day. They looked underfed and scared. There were two big pigs and two small pigs, which he later found out that they were a family. He made the decision right there and then to keep them together, and to keep them alive. He bought the pigs that day, loaded them into his boat and sailed back to Koh Madsum.

As you can imagine, Mr. Kitt had never owned any pigs, he had pet cats and chickens, but never any pigs.. let alone four!

He realised that they needed a lot of food! That is where Gojo Tours joined forces with mr. Kitt. We created Pig Island Experience to help support him and the pig family. We bring visitors to the island, they could feed the pigs and learn the story of how they got there. To this day, we are the only tour group to work directly with mr. Kitt and the pigs of Koh Madsum, we provide feed for the pigs and donate a percentage of each tour ticket to the local community.

This story was brought to you by Gojo Tours, founders and creators of Pig Island Tours"

We hebben een heerlijke lunch genoten om vervolgens naar de viewpoint te wandelen en naar een verlaten strandje, idyllisch! Het kajakken nu maar overgeslagen en in plaats daarvan lekker even in de schaduw gehangen bij de varkentjes, dat was ook helemaal goed!

Er is geen stromend water hier op het eiland. De wc wordt doorgespoeld met een pan water uit de ton. Dat zie je hier wel vaker in Thailand! Kan je het je voorstellen in NL? We zijn toch eigenlijk ook te gewend aan alle luxe! Het is eigenlijk toch erg dat ik een wc die je doorspoelt met een pan water gewoon helemaal tof vind! Ben ik nou gek?

Chiara is moe vandaag, ik denk toch een beetje een jetlag, véél te laat naar bed en véél te vroeg op. 't Arme ding viel in slaap op de boot terug. Nou ja, ze is in ieder geval lekker ontspannen. In de minivan terug naar de Guesthouse was het dan ook niet anders. Mijn Snurkie-Purkie ♡

Het was een geslaagde dag tot nu toe. Eens zien wat de rest van de dag ons nog gaat brengen. We hebben nog geen plan voor de middag, maar een verkoelende douche en een massage staan nog op mijn to-do lijstje ;-)

De rest van de avond

Na een heerlijke massage te hebben gehad besloten we naar de avondmarkt te gaan. Super leuk, veel verschillende dingen gegeten! Alleen barstte er een flinke moessonregen los. Binnen een paar tellen stonden de straten werkelijk blank. Maar dat mocht de pret niet drukken!

We hebben even geschuild en wat door de regen gelopen. "Lekker boeie"! Door de olie van de massage gleed het weer zo van de huid af haha! Met wat to-go-food ergens op de grond gaan zitten om te schuilen en te eten. Hierna nog een rondje in het winkelcentrum gelopen om vervolgens terug te gaan naar de Guesthouse.

We hebben nog even een laatste pittstop gemaakt bij de vrouw die ons de tours verkocht. We hebben een tour voor zaterdag geboekt naar Ang Thong Marine Park en zondag-tickets voor de ferry inclusief transfer naar de pier. Op naar Koh Tao!

Daarna hebben we bij de guesthouse lekker met z'n 3e in de common room gezeten en een leuk verblijf geboekt op Koh Tao! Lekker op een centrale plek op Sairee! Dicht aan zee! Fijn vooruitzicht! Maarten overweegt z'n advanced open water diver te halen op Koh Tao, dat is leuk!

Daarna bij het buur-restaurant nog lekker wat gegeten om vervolgens na een potje pool, daar met de medewerkers te blijven lachen en gieren tot een uur of 1. Wat een gezellige mensen en wat hebben we gelachen! Slaap lekker!

Dag 4 - Eiland tour

Vanochtend geslapen tot 9 uur. Dat was uitslapen! Zo aan het ontbijt en klaar maken voor de eiland tour.

Hinta en Hinyai Rocks

De eerste stop van de tour is bij de Hinta en Hinyai Rocks. Grootvader (Ta) en grootmoeder (Yai) rotsen. De rotsen lijken respectievelijk op het mannelijk en vrouwelijk geslachtsdeel. De Hin Ta/Hin Yai legende is een verhaal vol tragedie en hoop zoals op het bord omschreven staat. (waar ik geen foto van gemaakt heb, dus hier de tekst:) “A folklore of Samui Island tells the story of an old couple by the name of Ta Kreng (Grandpa Kreng) and Yai Riem (Grandma Riem) who lived with their son in the southern province of Nakhon Si Thammarat. Since their son had come of age, they felt that it was time he got married." “One day they decided to sail to the neighbouring province of Prachuap Khiri Khan to ask for the hand of the daughter of a man named Ta Monglai. During their sea journey, their boat was seized by a storm. The old man and his wife were unable to swim ashore. They died at sea, turning into rocks as proof to the would-be bride's parents of their true intentions. The rocks stand there to this day.”

Guan Yu

De tweede stop van de dag was bij de Guan Yu Shire. Guan Yu was een generaal tijdens de Oostelijke Han-dynastie. Hij speelde een belangrijke rol in de periode van de Drie Koninkrijken in China. In het Chinese geloof wordt Guan Yu vereerd als de god. Hij stond voor oprechtheid en overwinning. Na  dit bezoek aan de tempel gingen wij door naar onze volgende stop.

Mummified Monk

De volgende stop was de mummified monk. Het bord verteld het verhaal. Zie de foto.  Gemak dient de mens!

Namuang 3 Waterfall

Toch achteraf gezien een beetje zonde dat we een groepstour geboekt hebben, want helaas konden we alleen bij de eerste trede van de waterval komen en moesten we het leuke deel juist overslaan. Dan hadden we maar op eigen gelegenheid of met privétour moeten gaan. Dat is jammer! Tip voor jullie!

Desalniettemin was het wel een mooie omgeving waar we een tijdje hebben vertoeft, alvorens door te gaan naar de volgende locatie.

The Secret Boeddha Garden

Prachtige plek. Er zat een mooi verhaal bij maar dat kan ik niet meer navertellen. Oeps!

De Thai geloven dat als je de 5 regels naleeft je naar de hemel gaat. Doe je dat niet ga je naar de hel.

De 5 regels zijn:

1. Vermijd te doden en handel met respect jegens alle vormen van leven.

2. Vermijd te stelen en cultiveer vrijgevigheid. Vermijd te nemen wat jou niet gegeven is.

3. Het vermijden van seksueel ongeoorloofd gedrag.

4. Vermijd te liegen en spreek de waarheid

5. Vermijd bedwelmende middelen die de geest verwarren en onopmerkzaam gedrag veroorzaken.

De gids vertelde zich aan de meeste dingen wel te kunnen houden. Boeddhistische monniken moeten zich aan honderden regels houden vertelde hij.  Deze regels zijn ontworpen om de discipline en het morele gedrag van de monniken te waarborgen. Het aantal regels kan variëren afhankelijk van de boeddhistische traditie, maar in de Theravada-traditie zijn er 227 voorschriften voor mannelijke monniken.

Deze regels dekken een breed scala aan gedrag, van de manier waarop monniken moeten eten en zich kleden, tot hun interacties met leken en andere monniken. De gids kon hier veel over vertellen. Interessant om te leren over verschillende culturen en geloof!

Pra Putta Teepangkorn (Big Boeddha)

Van de ene plek naar de andere plek vandaag. Met tussendoor leuke autoritjes op zeer bumpy roads en met 3 zitjes op het dak van de wagen! We hebben met de andere wagens een flink watergevecht gehouden, pret als een stel kinderen! Love it! Nat van het water komen we aan bij de Big Boe

ddha tempel. We zijn gezegend voor geluk door een monnik met een armbandje, een gebed en water sprenkels.

Maar er staan nog meer Boeddha's en tempels op de planning.

Wat Phra Yai- Big Boeddha

Nog een Big Boeddha op het eiland! We hebben een rondje in het tempelcomplex gelopen, foto's gemaakt en daarna gingen we weer door naar de volgende tempel!

Wat Plai Laem

Op zo'n 1.5 km van de Big Boeddha vandaan staat de Wat Plai Laem. Wów! Dit is echt prachtig! Er staan immens grote beelden van de de 18-armige godin GuanYin (Chinees) en een lachende Boeddha, ook wel bekend als Budai Boeddha, die welvaart en vreugde geeft.

Dit is de mooiste tempel die ik persoonlijk ooit heb gezien, en zeker een bezoek waard! Fenomenaal!

Na een ontzettend leuke en gezellige (culturele) sightseeing dag gaan we weer voldaan terug naar het hotel. Wederom gegeten bij het restaurant van de guesthouse (die hebben lekkere morning glory, die van de buren is wat minder) maar Maarten heeft erg last van z'n ogen, die zijn ook knalrood, dus besloten we even naar de 7Eleven te gaan en dan maar op tijd naar bed, want we worden morgen vroeg opgehaald.

Bij de 7Eleven heb ik Chiara en Maarten even laten "cultuurbarbaren" en ze de tosti's van daar laten proeven! Dat moet je ook even gedaan hebben, die krengen zijn verrekte lekker, en worden bij de balie voor je opgewarmd! Morgen naar Ang Thong Marine Park. Dit heb ik tijdens mijn reis in 2020 met mijn vriendin ook gedaan! Nu met Chiara en Maarten! Ik vind het niet erg om wat dingen dubbel te doen want ik wil het hun graag laten zien!

Dag 5 - Ang Thong Marine Park: Ta Le Nai lagoon & kajakken

Vanochtend vroeg vertrokken met de minivan naar de pier. Hier zijn we op de boot gestapt met als eerste stop de Ta Le Nai Lagoon, ofwel de Green Lagune. Hier ben ik in 2020 geweest met mijn vriendin, maar deze keer zijn we met de kajak langs de eilandkust naar het strand van de lagune gegaan i.p.v. met de longtailboot direct naar het strand van de lagune. Hierdoor was het toch net weer even anders!

Onderweg hebben we de krokodillenrots gezien. Die heet zo omdat die op een krokodillenkop lijkt (obviously). Ook nog een grandfather rock (ook weer een piemelrots). De grandmother is tot op heden hier nog niet gevonden. Onderweg ook nog een hele grote kwal gespot, creepy. Ik heb niet goed meegekregen of de gids nou zij dat ie giftig was, of juist niet.. Hoe dan ook, hij zag er niet erg aangenaam uit met z'n honderden tentakels, brrr! We wilden daar echt niet uit die kajak vallen!

We zijn nog onder de rotsen door gekajakt, waar het zo koel was als een kamer met airco terwijl het in de open lucht echt bloedheet was. Ook zijn we in een grotje gevaren waar er een mooie kloof in het plafond zat. Leuk voor een foto! Daarna bij de Ta Le Nai Lagoon aangekomen. Hier de ronde gelopen die je met trappen bij de Lagune brengt en foto reportage gedaan!! Daarna zijn we met de longtailboot teruggevaren naar de grote boot om te lunchen.

Na de lunch splitten we ons op. Ik doe de hike naar de grot, Bua Bok Cave en Maarten gaat de hike naar de viewpoint doen met Chiara (die heb ik al gedaan met mijn vriendin, dat was gaaf, maar 1x was genoeg, dan doe ik nu liever de andere optie). De hike naar de cave was best pittig, klauteren over rotsen, met ondersteuning van touwen. Supervet!

Chiara gaf tijdens haar klim naar de viewpoint aan dat het erg lastig was, maar opgeven deed ze niet! Onderweg kreeg ze complimenten van mensen. Dit motiveerde haar nog meer. Bikkeltje. Op de viewpoints en onderweg hebben ze erg mooie foto's gemaakt. Chiara vond het super vet! Maarten eveneens. Aangezien zij ook op tijd weer terug waren (ze zijn zo'n beetje naar beneden gevlógen, zo vlot) redde Maarten het zelfs nog om de cave hike ook te doen! Lucky man!

Chiara heeft de eerste 10meter gedaan (van de 280) maar dit is voor kinderen eigenlijk haast niet te doen! Ook Maarten en ik gleden allebei toevallig op het zelfde punt eens op ons gat. (Geen schade!) Overigens die kwal die we eerder zagen was geen killer-jelly. Super stingy wel, geeft nare letsels maar het was een 'local kwal', niet dodelijk . De guide vertelde later: jellyfish met lange tentakels zijn altijd uitkijken! "they are not your friend!" en met korte tentakels zijn ze niet zo link, maar met lange zeker wel..! Dus..nót your friend 😉 Onthouden!

Er was er vandaag maar 1 zei ze, maar als er bijvoorbeeld al 4 zijn dan geeft ze wel waarschuwingen aan de kajakkers! Want als je dan omvalt.. niet best dus! Maar goed, dat was vandaag niet het geval! En niemand is gevallen!

We hebben de avond afgesloten met een goede douche, goed eten, we hebben nog even gedag zeggen bij de tour-vrouw, een massage genomen en een gezellig avondje bij de buren van het restaurant gehouden!

Chai (de man) en Chiap (vrouw) zijn zo vrolijk en aardig. Maarten noemen ze "Maarton", maar ze doen hun best. Zo lachen! Chiara heeft van Chiap een hand snoepjes en Thaise dessertdonuts in een bakje meegekregen voor morgen, voor de overtocht naar Koh Tao. Zo lief!

Dag 6 - Op naar Koh Tao!

Na een korte, doch vermoeiende reis (ik voel me niet zo lekker door een enorme verkoudheid) aangekomen op Koh Tao! Onze hongerige magen gevuld bij Coconut Monkey, een hip restaurant vlak bij de pier. Daarna met de taxi naar ons nieuwe verblijf; Nat Resort.

Wát een leuk resort, super leuke huisjes! We hebben meteen de vuile was ingeleverd. We hebben de boeking van 2 losse kamers met ventilator kunnen omzetten naar 1 grote kamer. Het resort zit aan de ene kant aan de main road en aan de andere kant kom je midden in de walking street van Sairee uit. Perfecte locatie, lekker centraal.

We zetten de backpacks in de kamer en echt nog geen seconde later barst er uit het niets een enorme moessonregen uit! Héérlijk dat gekletter van de regen op het dak hier! En het haalt het klamme drukkende gevoel hopelijk wat uit de lucht. Ik vind hier chillen ook wel ff lekker. Even uitrusten en bijtanken. We hebben toch de buik al vol. Je kan overigens ondanks de regen prima op de veranda zitten. Leuk wegkijken hier.

Na een uurtje rusten op de hotelkamer zijn we even Sairee op gelopen. We hebben gelijk de PADI Advanced cursus voor Maarten geboekt bij FiftySix Dive. Morgen heeft hij zijn eerste 3 (les) duiken. Perfect performance buoyancy en de navigatie duik in de ochtend en in de avond nog een nachtduik. Morgen sluit ik aan bij de wrakduik en de diepe duik (voor de fun).

Hij heeft het geluk dat hij de enige cursist is voor de advanced dus lekker solo lessen. Ik wil ook nog graag een nachtduik doen en daarna zien we wel. Terwijl Maarten gaat duiken ga ik een leuke snorkelplek opzoeken met Chiara. Een lekker moeder-dochter dagje! Na het boeken van de duiken hebben we nog een rondje gelopen en wat gegeten.

Ik heb een probleem: ik proef niks meer! Door de verkoudheid. Fuck!! Lekkere Thaise maaltijd besteld, niks van geproefd, alleen aan de tong gevoeld dat het erg spicy was. Doodzonde! Toen terug naar de hotelkamer. Chiara op tijd naar bed, Maarten studeren voor zijn brevet, ik mijn reisverslag tikken. Helemaal prima zo. Hopelijk ben ik morgen weer fit. Als ik overmorgen namelijk nog steeds verkouden ben kan ik niet duiken. Daar zou ik van balen. Duiken is mijn passie! Duimen dus! Goed wat vitamines naar binnen werken, goed slapen, morgen weer beter!

Dag 7 - Een dagje opsplitsen

In de ochtend hebben we ontbeten met z'n drieën. Daarna naar de diveshop gegaan waar Maarten z'n theorietoets voor de advanced deed. Chiara en ik zijn even daar blijven hangen om vervolgens afscheid van elkaar te nemen.

Aangezien Maarten vandaag gaat duiken zijn Chiara en ik samen op pad gegaan. Een mooie goede snorkel en duikbril gekocht voor Chiara en met de taxi naar Hin Wong Beach gegaan om eens even flink te snorkelen! Gezellig moeder dochter uitje. Samen ruim een uur wezen snorkelen. Dat was erg gezellig en we hebben mooie foto's gemaakt met de GoPro. Ik vond dit een leuk strand, en herinnerde mij dat ik hier in 2020 heb gesnorkeld met blacktip-reefsharks. We hadden de hoop deze weer te zien!

We ontmoetten een Nederlands gezin met 3 kinderen en met een dochter van Chiara's leeftijd. Je raadt het al, die twee konden het goed vinden en vonden het leuk samen te gaan snorkelen! Ze zijn onderwater filmpjes gaan maken met het waterproof hoesje wat we gekocht hadden.

We hadden de taxi in eerste instantie om kwart over 2 terug besteld, maar hebben dit uitgesteld tot half 4 waarna we met het andere gezin samen de taxi terug naar Sairee namen. Gelukkig had ik het telefoonnummer van de taxi gevraagd, waardoor we dit konden regelen!

We hebben gezamenlijk nog even wat gegeten bij het strand barretje, nog even met z'n alle gesnorkeld en toen was het alweer half 4. Tijd om terug te gaan! Gedoucht en lekker even luieren bij het huisje, Chiara ligt binnen met de airco filmpjes te kijken, ik zit lekker op de veranda m'n foto's te bekijken en m'n reisverslag bij te werken. Relax mode on...!

Maarten komt wat later ook aan bij het huisje. In de avond heeft Maarten nog zijn nachtduik en Chiara en ik lekker "uit" naar de Lotus Bar. Hier is een vuurshow en kunnen we lekker met neon paint kliederen! Straks nog even met z'n drieën wat eten en dan naar bed, morgen 06.15 klaarstaan voor duiken. Wrakduik en diepe duik!

Dag 8- Diving

Vandaag gaan we duiken! Chiara kan mee op de grote duikboot en kan hier onder toezicht op achterblijven terwijl wij duiken. Dit voelt voldoende veilig.

De duikstekken van vandaag zijn Chumpon Pinnacle (waar we hoopten een walvishaai te spotten, maar hier geen geluk mee hadden) en een duik op het wrak van de HTMS Sattakut.

Grote groupers, veel vis en wat een anemonen. Nog een murene gespot.. Fantastische mooie duik! Lang leve m'n GoPro. De HTMS Sattakut is een WO2 schip van zo'n 50m. We duiken er wat rondom. We hebben geen wreckdive-specialty, dus er in kan sowieso niet!

Daarna zijn we in een school barracudda's terecht gekomen, zo gaaf! En Maarten is GESLAAGD voor de Advanced open water diver na deze duiken! Jeej, gefeliciteerd!

Morgen ga ik weer 2 duiken maken in de ochtend. Shark Island en Southwest Pinnacle! 07.15 weer klaar staan en in de avond een nachtduik! Maarten en Chiara gaan deze keer samen op pad!

Koh Nang Yuan

Na het duiken hebben we een hapje gegeten en zijn we met de longtailboot taxi naar Nang Yuan Island. Aangekomen hebben we daar een uur gesnorkeld, wat ook erg mooi is! We zien een dikke triggerfish. Nietsvermoedende mensen gaan er veel te dicht bij in de buurt kijken (die denken gewoon "oh kijk coole grote vis" en kennen de risico's niet) dus Maarten en ik betrapten onszelf er op dat we wel erg lang bleven kijken of het mis ging, i.p.v. misschien de mensen even te waarschuwen. Oeps! Dus toch de kids maar even gewaarschuwd. Wel zo aardig.. Er kwamen ook nog wat duikers voorbij! Hallo!

Na het snorkelen een korte pittstop gemaakt voor wat water, om vervolgens naar de viewpoint te lopen. Op de rots klimmen is verboden staat er nu. Dat scheelde een klein stukje. Chiara wilde boven een hele fotoshoot met iedereen apart bij het uitzicht dus vooruit, diva in de dop, dat doen we! Vervolgens een kwartier voor tijd keurig bij de taxiplaats terug waar de kapitein nog op de laatste laatkomers van het eiland wachtte. Uiteindelijk dik een halfuur op een stel treuzelaars gewacht in de hitte! Grr, momentje van ergernis! Maar eenmaal terug op het strand was het ook al snel weer goed..! Even chillen, zo douchen, dan voelen we ons vast snel weer mens!

Dag 9 - Walvishaaien

Vandaag ga ik duiken en Maarten en Chiara gaan samen op pad. De eerste duikstek van vandaag is Southwest Pinnacle. De divemaster geeft aan dat de kans hier echt maar heel klein is om walvishaaien tegen te komen, een bridal whale zou je nog eerder kunnen spotten, maar je weet maar nooit.

Mijn grote droom is om walvishaaien tegen te komen tijdens het duiken, dus ik blijf toch wel een beetje hoop houden. En dan........... EEN WALVISHAAI!!!!!!!

Woorden schieten te kort vandaag! Onbeschrijfelijk mooi! Mijn hart klopt, alsof het acuut verliefd is! Meteen aan het begin van de duik een walvishaai gezien! Feest! Wie had dát gedacht! Iedereen is lyrisch! We volgen de walvishaai een tijdje op een kleine afstand, maar laten hem vervolgens met rust en vervolgen onze duik.

En, dan denk je geluk te hebben gehad! Zien we er op het einde van de duik nóg een! Een van de mede-duikers klom mij half op de rug, trekkend aan m'n tank om mijn aandacht te trekken. Ik had mijn safety-stop net klaar. Ik denk wat is er toch...? Whale sharkkk!! Yeahh! En zó dichtbij! Echt vlák naast me!

Sooo lucky! Ik ben denk ik vandaag het gelukkigste meisje op aarde! Dreams dó come true!! ♡ Alhoewel iedereen op de boot helemaal door het dolle was hoor!

Er sprongen mensen vanaf de boot weer terug het water in, ook zonder duikspullen! Een iemand ging zelfs naar de droptank, nam deze mee om daarmee te kunnen duiken/de haai te volgen. Juichen! Iedereen is amazed! De kans er hier één, laat staan twéé tegen te komen was klein, we vallen echt in de prijzen!

De eerste walvishaai was een meter of 4 lang? De tweede zeker 5 meter lang! Ze kunnen zeker wel12 meter worden, dus dan waren dit maar 'kleintjes', maar oh, het was zó tof!

Wat een mazzel. Ze zijn schijnbaar een klein beetje zeldzaam om te zien hier! Je komt ze wel eens tegen maar zelfs de duikinstructeur was ze pas 5 x tegengekomen in haar duizenden duiken!

Wát waren wij blij! Aangezien we door deze bijzondere ontmoeting een halfuur te laat terug waren aan boord, werd de 2e duik ook op deze duikstek gehouden. Er was geen tijd meer om naar Shark Island te varen, (wat het oorspronkelijke plan was) en dan nog op tijd terug te zijn bij de haven.

Bij de tweede duik stond er echt een enorme stroming.  Topsport leveren. Verder ook niet veel bijzonders gezien. Ja, op de eerste duik een pufferfish en de tweede duik een blue spotted stingray maar die valt in het niet bij de walvishaaien vandaag natuurlijk! Om 14.0 tijd om wat te eten en even lekker te niksen, nagenieten van deze geweldige ochtend! Wanneer we terug bij de haven komen is het woord al snel verspreid en weet zo'n beetje het hele eiland al van de waarnemingen van de walvishaaien! Bijzonder hoe snel dat ging! Iedereen wilde de filmpjes en foto's dan ook graag zien! Het geeft andere duikers de hoop ze ook te zien de aankomende dagen! Who knows!

Jammer dat Maarten er niet bij was, hij zou dit ook fantastisch gevonden hebben! Ik wil hem er alles over vertellen! Ik vroeg me al af waar Maarten en Chiara waren/bleven, maar die waren een eigen avontuur aan het beleven en tegen de tijd dat Maarten en Chiara weer terugkwamen, hadden ook zij een bijzonder verhaal!

De avonturen van Maarten en Chiara, geschreven door Maarten

Van Mango Viewpoint naar Mango Bay lopen. Dachten we even te doen! Wauw! Wat een avontuur! Het leek zo makkelijk! Naar beneden lopen voor een mooi strandje. Plusminus 30 minuten door een jungle omgeving, maar wel over een pad. Dat naar beneden werd afgewisseld met steile hellingen omhoog.

Chiara had het erg zwaar, maar had het strand in het hoofd, dus bleef stug doorgaan. Na plusminus 40 minuten kwamen we bij een soort slagboom (Private Area). Eerst betalen en dan een trap van wel 1000 treden naar beneden. Kom je eindelijk vermoeid beneden, sta je bij een verlaten hotel, waar één gast aan het werk is en die geen Engels spreekt.

Tussen ons en het strand is een rotsformatie van plusminus 150 meter. Die gast legt uit dat we via die rotsformatie naar het strand kunnen. We doen een beste poging van zo'n 50 meter, maar het wordt gevaarlijker met de meter. Chiara's enthousiasme maakt ook plaats voor angst, en ik wil het lieve kind ook niet in 2 of 3 stukken moeten terug brengen, dus weer over de rotsen terug geklauterd. En nu? Gestrand? Terug lopen? Dat haalt Chiara zéker niet meer! Dus weer terug naar die gast, die had wel een kajak te leen! Dank u wel, wel 100x! Met de kajak naar het strand gepeddeld. Gelukkig, dit in ieder geval gehaald, maar ook dit strand is helemaal niet bereikbaar per weg of taxi. Het was ook bijna helemaal verlaten. Heel idyllisch, maar hoe komen we ooit terug?! Er is hier ook geen telefoonbereik!

Eerst kwam er een tourboot langs die ons niet mee wilde./kon nemen. Gelukkig vonden we later een groepje snorkelaars die een boot hadden om 15.00uur. Gelukkig en erg dankbaar, tegen betaling konden we mee!

Chiara kreeg het verdiende respect toen ze hoorden waar wij vandaan gekomen waren! Eindelijk konden wij weer ontspannen. Wat een verhaal!

Sabrina's nachtduik

Super leuke nachtduik gemaakt met de duikinstructrice. 52minuten gedoken. Max 3.5m +- dus behoorlijk ondiep. We hebben de volledige duik op alleen 1 UV lamp gedaan! Zo gaaf! Ook zij had ook nooit eerder volledig op UV gedoken. Ze gaf aan dat de meesten wel bij schijnen met hun eigen gewone lamp, of deels, zelfs instructeurs. Ze zei dat ik erg ontspannen ben in het water en echt super chill en ontspannen duik (heel leuk om te horen)

Ik ben soms nog zuiniger dan haar met luchtverbruik. Zo druk als ik boven water ben (ADHD olé olé) zo rustig en zen ben ik onder water.  Ze zegt "adem jij niet ofzo, of blaas je het terug de fles in? Goed luchtverbruik"! Ik moet toch wel even gniffelen.

Tijdens het duiken verder weinig nachtleven gezien. 2 kogelvissen en wat krabbetjes. De UV lamp lichtte wel het koraal op (groen en paars). Wel een bijzondere gewaarwording. En het kleurde wat kleine visjes.. paars.

Verder hebben we met lichtgevend plankton gespeeld in het volledig donker. Alsof we konden toveren!  Door onze handen door het water te bewegen zien we allemaal sterretjes oplichten, het plankton dat fonkelt!

Ik heb echt een te gekke dag gehad! Super vette duiken en de duik instructrice is echt een super leuke meid! Morgen gaat Maarten nog 2 duiken maken (wie weet komt hij nog een walvishaai tegen! Ik gun het hem!) en vrijdag gaan we samen weer 2 duiken maken en in de ochtend met Chiara snorkelen.

Morgen hebben Chiara en ik ook weer een moeder-dochter snorkel dag! Heerlijk, dit eilandleven!

Dag 10 - Nog zo'n dagje

Lekker geluierd tot 9 uur. Vervolgens lekker ontbeten om daarna naar het strand van Aow Leuk te gaan met Chiara. Lekker gesnorkeld. Een sepia gespot en een blacktip reefshark. Verder heeft Chiara lekker met zand gespeeld. 2 schildpadden geknutseld van zand. Kind blij, moeder blij. Maarten is wezen duiken.

Queens Ladyboy Cabaret

Natuurlijk kunnen we een (lelijke) Ladyboy-show hier in Thailand niet missen.  En ja, deze van Koh Tao is nog nét zo slecht als dat het was in 2020!

Chiara vond het eerst maar spannend maar ging uiteindelijk heel enthousiast weg. Voornamelijk omdat ze het leuk vond dat 4 mannen uit het publiek op het eind rond moesten dansen met een pruik op hun hoofd. Ach, het was wel weer een avond vermaak!

Ik heb eerder shows gezien in Chiang Mai, bij de RAM Bar, en deze waren wel echt goed! Dit wat hier op Koh Tao gebeurd is eigenlijk gewoon, tja, laat ik het zo zeggen, het is niet te vergelijken. In Chiang Mai is het performance, kunstig. Hier, slecht. En tóch moet je het even gezien hebben. Als je de kans hebt, ga dan zeker naar de shows in Chiang Mai!

Dag 11 - Laatste dag duiken op Koh Tao

Vroeg opgestaan, gesnorkeld bij Shark Bay in de hoop op haaien en schildpadden, maar helaas niks gezien. Dan maar klaarmaken voor de laatste 2 duiken :)

Wederom geweldige duiken! Duik 1 zwom er letterlijk een cleaner fish recht m'n oor in! Wat een náár gevoel en wát een schrik! Voor mijn gevoel zat hij nadien nog steeds in mijn oor, maar na een check bleek hij toch wel gelijk weg te zijn gegaan. Het leverde in ieder geval wat goede slappe-lachen op!

Duik 2 werden we gezegend met een spotted sting ray, een giant pufferfish (die daar op die stek normaal niet te vinden is) en een ontmoeting met een spotted eagle ray! Lucky! De duikinstructrice noemt mij 'her lucky charm' aldaar we deze week elke keer wanneer we samen duiken geluk hebben met het spotten van bijzondere zeedieren!

Met lichtelijk pijn in 't hart afscheid genomen van onze leuke duik instructrice, om vervolgens toch de rest van de avond samen met haar en haar vriend te spenderen (toevallig) in de local pub. Super toffe afsluiting van de dag. Terug op de hotelkamer, en ja hoor een enorme stortregen en onweersbui barsten uit. Gelukkig wéér net op tijd binnen! Tassen gepakt en klaar voor vertrek naar Koh Pha-Ngan morgen! Bye bye Koh Tao, wat was je weer mooi!

Dag 12 - Koh Pha Ngan

Na een korte overtocht aangekomen op ons nieuwe stekje in Koh Pha-Ngan! Hotel The Cosy. Mooie ruime nette bungalow met een hangmat voor de deur. Lekker! Vandaag een chilldagje. Boekje, hangmatje, massage. Éven lekker niksen! Vanavond de Saturday Walking Market :) lekker wat eten en struinen!

Nou dat is er niet van gekomen. Chillen bij het hotel werd het de rest van de avond. Ik met een boek en Maarten en Chiara vermaakten zich met rekensommen.. iedereen tevreden!

Dag 13 - Phaeng Yai Waterfall

Nou, wij hebben gisteren voldoende uitgerust..! Na een dagje niksen staat vandaag weer een flinke jungle hike van 2.5 uur in het Than-Sadet National Park op de planning! Fantastisch mooie omgeving, mooie watervallen (die waarschijnlijk verderop in het regenseizoen 10x zo vol en mooi zijn, maar nu ook tof!) Ook wel lastige en spannende klims, en een gaaf uitzicht! Chiara stapt lekker stevig mee, die vind het helemaal te gek dat klimmen en klauteren! Echt een "Kiertje Avonturiertje!"

Paradise Waterfall

Hike twee van vandaag! Bij Paradise Waterfall dit keer.

Een (in mijn overbezorgde moeder-ogen levensgevaarlijke) klim zonder enige aanduidingen van waar een pad of route moest zijn. Er zou een viewpoint moeten zijn? In plaats daarvan hebben we een prachtige secret pool gevonden die deze pittige klim de moeite waard maakte! Erg avontuurlijk wel!

Na de hike terug hebben we een taxi gebeld van het hotel en zijn we achter in de kattenbak van de taxi zonder bankjes weer terug naar het resort ! Morgen vertrekken we naar Khao Sok! De mooiste plek op de wereld!

Dag 14 - Khao Sok

Na een aardig lange trip (ferry, bus, minivan 08.45-16.00) aangekomen bij het Palmview resort in Khao Sok. Een enorm warm onthaal van de ontzettend vriendelijke gastvrije eigenaar. Er stond water klaar en we kregen gelijk een bak informatie over ons heen en de night safari en de overnight lake tour was al geregeld. De man sprak zelfs wat woordjes Nederlands. Terwijl hij ons naar ons superschattige huisje bracht vertelde hij wat welke boom en plant onderweg was. 'Welcome to the jungle'. Hij vertelde ons de shortcut naar het dorp dus daar gaan we zo maar even heen! Het Palmview voelt gelijk als thuis! Echt een aanrader om te verblijven! Om 19.00 worden we opgepikt voor de night safari Het regent hier maar dat maakt niks uit. De omgeving is prachtig! Alles is groen!

Khao Sok National Park Night Safari

Na een hapje eten tijd voor de night safari! Okay vet, in het donker de jungle in wandelen (beetje off-road maar de guide weet de weg!) Vooral veel insecten, spinnen en sprinkhanen zo groot als een bierflesje! Helaas kreeg ik dat niet op de foto! Ook vonden we nog een duizendpootachtig ding en hebben we kikkers gezien, een tarantula, een green viper hoog in een boom (giftige slang 'not our friend') verder véél spinnen, en grote ook! Helaas vandaag geen grotere wildlife! Maybe tomorrow!

Dag 15 - Khao Sok Overnight Lake Tour

Na het ontbijt worden we opgehaald om op pad te gaan naar het meer. Een tussenstop bij een lokale marktstraat, waar ik mezelf toch een nieuwe olifantenbroek cadeau heb gedaan (lekker cliché must-have in Thailand), aangezien mijn oude op de een of andere manier mij niet meer past, maar Chiara ineens wel (hij zal wel gekrompen zijn in de was). Ook hebben we twee waterproof tassen gekocht van 30L waarvan we twijfelen aan hoe zinvol dit nou eigenlijk nog was. Die zullen we deze vakantie iig niet meer nodig hebben, maar wie weet wanneer ze van pas komen ooit. (Bij nader inzien zijn deze tassen inmiddels jarenlang onze beste vriend)

We maken een prachtige boottocht over het meer, en eenmaal gesetteld bij onze Lake-house hebben we even een beetje gezwommen voor het huisje, om daarna lekker te gaan lunchen.

Na de lunch zijn Maarten en Chiara gaan kajakken naar een klein eilandje en ik ben als een blok in slaap gevallen bij het huisje. Mega after-dinner dip. Nog dopey van m'n powernapje gaan we weer door want nu komt eindelijk het echte werk! We gaan naar een waterval (Banghoi) om daar te hiken.

Hoe gaaf toen bleek dat we de waterval gewoon helemaal gingen beklimmen! Ja, we werden zeker nat, maar de rotsen waren sticky, niet glad, dus klimmen was super goed te doen (beetje vergelijkbaar met de Bua Thong waterval, ofwel de sticky waterfall in Chiang Mai).

Hartstikke leuke middag gehad! Op de terugweg naar de Lake House kwamen we een groep makaken (apen) tegen bij de kant van het water, dus daar zijn we heengevaren en hebben we op een afstandje een tijdje zitten kijken! Op dit moment heb ik nog geen goede camera en besef ik mij dat ik er hoognodig een aan moet schaffen voor de volgende reizen!

Dag 16- Khao Sok Overnight Lake Tour Day 2

We stonden vroeg op voor de morning safari. We zagen een varaan zwemmen en wat apen in de bomen. Vooral de omgeving hier is prachtig! Na het ontbijt vetrokken naar de grot. Grappig om te zien hoe hetzelfde gebied in een ander seizoen toch compleet anders eruit ziet (nu nog meer groen!) Een aantal jaar geleden was ik hier in een ander seizoen, het lijkt wel een andere wereld! In elk seizoen een must-see! Sla dit nooit over! In de grot waar we heen gaan vinden we wat spinnen en vleermuizen! . Na de grot nog naar the 3 Rocks. Ze lijken een beetje op de bekende rotsformatie in Vietnam. Daarna is het tijd voor een picknick-lunch en gaan we onze weg terug naar het resort..!

Elephant Sanctuary Khao Sok

Even een uurtje bij geredde olifanten kijken. Hier wordt niet gewassen, niet gereden. ALLEEN voeren en kijken..! Ze eten wel 300kg per dag!

De bananen vliegen er doorheen! Een van de olifanten was eerst een entertainment olifant en daarna naar een houtfabriek door gekocht waar ze nog moest werken. De andere is van entertainment gered.

Nu genieten ze van betere zorg en meer rust! Helaas kunnen ze niet meer in het wild. 4000kg en 3900kg olifant. Het breekt m'n hart in duizend stukken als ik hoor wat er met de beesten gebeurd is.

De eigenaresse vertelde dat de witte vlekken op het voorhoofd van de ene olifant kwamen van spiezen die in het voorhoofd gestoken werden bij ongehoorzaamheid. Zó zielig. Hoe kan je zo'n machtig mooi intelligent beest zo iets vreselijks aan doen. Tranen lopen me over de wangen, wanneer ik bedenk dat deze mooie dieren in verschillende landen, o.a. in Thailand nog zo vreselijk mishandeld worden en dat mensen het in hun hoofd halen op ze te rijden! Wéet men dan niet wat voor een verschrikkelijke marteling daar achter zit? Het maakt me woest.

Ook over dit concept, alleen voeren, ben ik niet helemaal te spreken, het beste zou zijn als ze in het wild zouden leven, maar ze hebben het zeker beter dan voorheen, ze krijgen voer en ze zitten niet aan kettingen vast en worden niet teveel gebruikt voor entertainment. Ik snap ook dat zo'n beest veel eet dus dat er wel toeristen moeten komen sponsoren, anders kunnen ze de dieren ook niet houden.

In de avond nog lekker gegeten bij een restaurant aan de rivier en daarna tijd voor een welverdiende massage. Zelfs Chiara gaf eindelijk toe! Ze vond het best fijn!

Dag 16 - Full Day Jungle Trekking

Aangezien de omgeving hier zo mooi is hebben we besloten een dag langer in Khao Sok te blijven een een jungle trekking te doen. Nou, we hebben écht een supervette jungle trekking gedaan vandaag van 8.30 tot 16.00! Zo'n 10km!

Op de heenweg af en toe wat modderpoelen maar droog en ontzettend mooi! Onderweg water gedronken uit een bamboo stam! Die zitten vol water, goed om te weten als je gaat survivalen! De gids kan veel over de jungle vertellen en hoe hier te overleven! Onderweg hebben we ook nog een slang gezien en apen! Makaken en brilapen en uit de verte hoorde je de gibbons gillen! Zo gaaf!

Springen in de bomen die brilapen, en een wilde er over ons heen piesen, de rotzak haha! Ging net goed...! Het was een hike van ongeveer 4 uur naar onze eindbestemming bij de waterval. Hier gingen we lunchen en koffie drinken uit de uit bamboo gemaakte bekers die de gids voor ons gemaakt heeft (inclusief roerlepel) Leuk gedaan!

Het water voor onze koffie verhitte de gids in een stuk bamboo op vuur! Wederom ideale survivaltips! (Niet dat ik waarschijnlijk ooit alleen ga survivalen in de jungle, maar toch leuk om te leren).

Echter toen we daar op de plaats van bestemming aankwamen en onze schoenen uit deden zaten deze vol bloedzuigers! Godver wat zijn die dingen eng! Ik heb de hele jungle bij elkaar gegild! Ik had er echt angst van! Vieze kriebelwormen! Blehh! Ik durf nergens meer te zitten, of er zit weer een bloedzuiger op me! Dus sta ik als een achterlijke op een hoopje stenen, te bang om te ontspannen. Wat ben ik eigenlijk ook een mietje!

Maarten en Chiara hebben nog even in de rivier gezwommen  en toen gingen we terug. Dat was ook een hele ervaring want de hemel barstte los en binnen een split-second waren we tot op de onderbroek doorweekt, en veranderde de jungle in een complete modderwaterval! Wat een avontuur! Godsamme, echter miljoenen bloedzuigers! Janken! We zaten helemaal onder! Gillen! Maarten had er zelfs een op zijn voorhoofd zitten! (Maar hij is veel dapperder, en gilde niet als een grietje de boel bij elkaar!)

De hele jungle kon me keer op keer horen! Ben er helemaal naar van!  Maar het was wel vet gaaf om zo door de modderstroom terug te hiken!!! Ik heb nog nooit zóveel regen meegemaakt! Het water stroomde als bruine watervallen door de jungle en de eerst blanke rivier veranderde in een bruine rivier van al de modder die naar beneden denderde! De jungle was ineens onherkenbaar! Als je al referentiepunten had onthouden van de heenweg, zou je die nu nooit meer herkennen! Jeetje, wat een ervaring! Te gek! We zijn veilig en doorweekt weer terug gekomen! Tijd voor een biertje!

Chiara is overigens echt een avonturier! Die vond het allemaal super vet!! Ondanks de bloedzuigers!  Twee gleed ze bijna een ravijn in maar gelukkig ging het goed. Schrikken! We hebben bedacht dit maar niet tegen opa te vertellen!

Dag 17 - Laatste vakantiedag

Na een aardige rit met de minivan naar Surat Thani, en de ferry naar Samui, zijn we terug op Samui om morgenvroeg weer naar NL te gaan (helaas). Nog even op bezoek bij Chai en Chiap, onze local vrienden!

Wat een leuk weerzien! Voor morgen voor de reis hebben we weer heel lief 4 bakjes Thaise toetjes (soort mini donuts) en bananen mee gekregen. Met de paraplu worden we netjes naar de taxi gebracht omdat het pijpenstelen regende, en vervolgens hebben we elkaar lang uitgezwaaid! Dag lieverds! Wie weet tot ooit!

Vanochtend vroeg op .Om 5.30 uur! Om 08.00 uur vertrekken we naar Bangkok! Wat zullen wij Thailand missen! Dag 18 en 19 zijn weer reisdagen. Tijd om dit land achter ons te laten en weer in te ruilen voor ons eigen koude kikkerlandje!

Wederom heeft Thailand mij betoverd, en ik vond het fantastisch dit mee te mogen maken met Chiara en Maarten! We hebben de tijd van ons leven gehad! Ook zij hebben de liefde voor Thailand te pakken! We will be back one day!

Ik ben benieuwd of dit verhaal jou ook inspireert om een reis te maken naar dit geweldig mooie land met zijn vriendelijke volk, interessante cultuur en wonderschone natuur!

Ben jij er ook klaar voor om je reis naar Thailand te plannen?