Reisverslag: 23 daagse rondreis Maleisië

Gepubliceerd op 4 augustus 2023 om 17:32

Maleisisch Avontuur & Borneo's Ongetemde Schoonheid: Een Reis om nooit te Vergeten

Enorm enthousiast zijn we over onze 23-daagse rondreis door Maleisië en Maleisisch Borneo! Ruim 3 weken rondreizen in augustus (2023).

Onze reis begon in de bruisende stad Kuala Lumpur. Van daaruit doken we diep de jungle in bij de Kinabatangan rivier in Borneo, waar we verbleven bij Uncle Tan, echt een aanrader! 🌳

Na deze jungle-ervaring reisden we van de regio bij Sandakan naar Kota Kinabalu. Vervolgens vlogen we naar Kuching om het adembenemende Bako National Park te verkennen. Beide jungle-avonturen vereisten vooraf reserveren om een plek te verzekeren, vandaar dat we onze reis begonnen in Borneo. We hadden ook onze binnenlandse vluchten al geboekt en het eerste deel van onze reis vastgelegd.

Het plannen van zo'n uitgebreide rondreis vergde veel voorbereiding, vooral met het boeken van de jungle-ervaringen en binnenlandse vluchten.✈️ (zie ook de blog 'Algemene Reistips' voor advies over boeken van vluchten)

Het aanpassen van je route op basis van je ervaringen is een slimme zet; het is altijd goed om flexibel te zijn tijdens het reizen.

Na Bako National Park gingen we naar de Perhentian Islands voor enkele dagen duiken. Vanaf daar hadden we dus een verrassingsroute gepland. Hoewel we oorspronkelijk van plan waren om naar de Cameron Highlands te gaan en vervolgens naar Taman Negara om terug te keren naar Kuala Lumpur, besloten we de Cameron Highlands over te slaan vanwege de verlenging van onze fantastische tijd op de Perhentians.

Wat ons betreft hebben we echt het beste van Maleisië en Borneo verkend, van de bruisende steden tot de prachtige jungle en adembenemende eilanden.

Hieronder volgt ons persoonlijk reisverslag. Hierin kun je stap voor stap onze reisroute volgen!

Dag 1 en 2 -De reisdag en de aankomst in Kuala Lumpur

Eindelijk was het zover! Vakantie! Hoewel ik na mijn nachtdienst had gehoopt nog een paar uur te slapen, lukte dat maar matig. Ik dook om 9 uur mijn bed in en was om 12 uur weer klaarwakker. Snel alles gecheckt, gedoucht, ontbeten en gewacht op (schoon)moeders, die ons naar Schiphol bracht.

Op Schiphol ging alles vlot: check-in, controles. Even de airportwinkeltjes langs, waar ik bij de parfumerie iets té enthousiast parfum op had gesprayd, dus ik zal de komende 17 uur nog wel van de sterke geur 'genieten'.

Na een 12,5 uur durende vlucht, waarbij mijn stoel kapot was en ik niet naast Chiara en Maarten kon zitten, was ik toch goed vermaakt dankzij mijn medereiziger naast me. Chiara en Maarten hebben wel wat uurtjes slaap gepakt, maar slapen zat er voor mij helaas niet echt in, hooguit zo'n 3 uur. Bij aankomst in Kuala Lumpur hebben we geld gepind, een simkaart gekocht, een taxi genomen en zijn we naar ons eerste hotel, Arenaa Star, gegaan.

Petronas Twin Towers Kuala Lumpur

Dráma met de Grab app wat mij tot waanzin leidde! De receptionist van het hotel heeft me op elke mogelijke manier proberen te helpen, maar we komen er niet uit. Ik heb het opgegeven, maar gelukkig is de app van Maarten gestopt met vervelend doen, dus nu moet hij de taxi's maar boeken! En ik moet dus een stukje controle loslaten, dat is lastig haha!

Onze hotelkamer is netjes met een zeer mooie badkamer..! Wel toe aan een lekkere douche, maar we hebben ook wel trek, dus eerst maar de stad in. Die douche komt later wel, het is toch nog (vies) warm buiten!

Terechtgekomen bij een local restaurantje wat een beetje oncomfortabel aanvoelde want er werd geen engels gesproken, er stond een tafel met bereid eten klaar als een lopend buffet bijna, en wij snapten er niks van. Moeten we dit zelf pakken? Is dit de keuze? De meneer die ons bediende was vriendelijk, probeerde wel duidelijk te maken wat de bedoeling was, maar het lukte niet helemaal. Hij bediende ons uiteindelijk, al vraag ik me toch af of dat nou de bedoeling was. We hebben een heerlijk hapje gegeten (op bananenbladeren als placemats. Zo leuk!) Ook geen idee hoe we het moesten eten eigenlijk! Voor Chiara was het te spicy, dus oke, door naar de volgende! Het maaltijdje kostte voor 3 personen omgerekend 2 euro 50.. niks dus! En het smaakte echt wel lekker. Next: wandelen naar de Petronas Twin Towers, een wandelingetje van een halfuur door de stad. KL is een stad met veel groen valt me op, rustig, goed georganiseerd, schoon en met veel bijzondere gebouwen. Een heel andere beleving dan bijvoorbeeld Bangkok! ik had veel meer soortgelijke hectiek verwacht maar het is totaal niet zo!

De Petronas Towers zijn immens en indrukwekkend, maar we waren net te laat voor de fontein show, dus daar wachten we een uurtje op bij een tentje er tegenover. Hier verkopen ze durian (stinkfruit) en dat heb ik altijd wel eens willen proberen maar nooit gedurfd (in Thailand) dus nu dachten we.. why not...?!? bestellen een bak met 5 grote stukken, minder was er niet... 15euro... oke, t moet wel magisch lekker zijn... niet ruiken, maar proeven... ok......there we go....bijzondere structuur.. ennnn...GATVER!! Of toch?... neee.. nee.. Toch écht niet lekker. Nee! Maarten doet nog een nobele poging een 2e stuk te eten maar ik heb met moeite de eerste weggekregen.. Blijkbaar is het niet ons ding. Chiara had een klein hapje op en gilde bah, maar ik betwijfel of ze echt geproefd heeft of al een vooroordeel had door de geur, wat ik ook snap, en ik ga haar niet pushen nog een hap te nemen, want dat doe ik ook niet!

Doorgelopen naar de fonteinshow die erg mooi was! Hoge en verschillende soorten gekleurde fontijnstralen, muziek er bij, heel leuk! Morgen moeten we half 7 op dus we lopen langzaam maar weer richting ons hotel. Nog een pitstop op een foodcourt. Lekkerrrr!! Thaifood!! Ik ben blij als een kind.. nom nom! Vooruit, daar doen we ook nog even een fruitshake bij! En als kersje op de taart was er ook nog een vuurshow!! Leuke afsluiting van de dag. Nu écht terug naar het hotel. Die douche is nu inmiddels hard nodig! Klam van de warmte komen we aan bij ons hotel. Douchen en slapen! Morgen weer een nieuwe dag!

Dag 3  -Fietstocht door Kuala Lumpur en vertrek naar Sandakan

Oeps, verslapen! Gelukkig werden we net op tijd wakker van de wekker die ik altijd vijf minuten voor vertrek zet. Dus binnen vijf minuten waren we klaar om te vertrekken! Snel richting het pick-up point van MikeBikes, een kleine 30 minuten lopen. Gelukkig waren we op tijd!

We konden even de fietsen testen en daarna reden we als een oranje colonne door de stad. Dat moest wel opvallen! Onze gidsen waren gezellig en we hadden leuke mensen in de tour. Altijd fijn! Kuala Lumpur is echt een veelzijdige en mooie stad. Bij elke stop kregen we uitleg over de plaats en zijn geschiedenis. Ik kan niet alles meer navertellen, maar we zijn onder andere gestopt bij de Petronas Towers en het 'oude deel' van KL, wat ik heel leuk vond. Het contrast tussen ouderwetse huisjes met op de achtergrond reusachtige wolkenkrabbers is bijzonder. Echt een aanrader om deze fietstocht te doen!

Verder zijn we nog bij een moskee, een Chinese tempel en andere gebouwen geweest en hebben we een kijkje genomen op de markt. Erg leuk! We hebben verschillende soorten fruit geproefd, waaronder 'hairy fruit'. Daarna hebben we heerlijk gebruncht.

Kuala Lumpur, fietstoer Mike's Bikes KL

Ondanks de hitte was het fietsen erg fijn vanwege de wind. Helemaal vergeten dat we uit hadden moeten checken bij ons hotel, maar dat bleek gelukkig geen probleem te zijn. Zeiknat van het zweet kwamen we aan bij het hotel, dus eerst even snel afgespoeld onder de douche en daarna snel onze spullen gepakt om door te gaan richting het vliegveld. Gelukkig werkte de Grab app prima bij Maarten!

Na enige vertraging kwamen we laat aan in Sandakan. We verblijven in Marine Bay hotel. We hadden flinke honger, dus gingen we op zoek naar een plek om te eten. In ons straatje vonden we een aantal lokale eettentjes en besloten daar plaats te nemen. Opvallend was dat er geen toeristen te bekennen waren en dat ze ook geen Engels spraken. Het eten was echter verrukkelijk en om iets na middernacht was het tijd om naar bed te gaan. Dus we keerden terug naar onze hotelkamer en doken ons bed in. Good night!

Dag 4 -Sepilok Orang Oetan Rehabilitation Center & Sunbear Conservation Centre & Rainforest Discovery Centre Sepilok

Goed, weer op tijd uit de veren. Slapen ging wat moeizaam, maar ik voel me fit dus we gaan ervoor! Als eerste zijn we naar de lokale food market gegaan. Daar hebben we wat fruit en cakejes ingeslagen voor onderweg. En het kost echt bijna niets! De mensen op de markt zijn zo vriendelijk, dat maakt het extra leuk.

Daarna zijn we verder gelopen tot we bij de 'I love Sandakan' letters kwamen. Een dame die we op de markt al hadden ontmoet, bood aan om een foto van ons te maken. Oeh yeah, echt toeristisch doen!

Daarna vonden we een hotel met een ontbijtbuffet waar we konden aanschuiven. Heerlijke rendang chicken, lekker begin van de dag!

Sepilok Orang-Oetan Rehabilitation Centre!

Bij het Sepilok Orang Oetan Rehabilitation Center aangekomen, moesten we tickets kopen bij de kassa en de tassen moesten in een kluisje. We waren onder de indruk van de inzet van het park. Ze zorgen ervoor dat weesgeworden orang oetans en dieren die hun leefgebied zijn kwijtgeraakt, worden voorbereid om terug te keren naar de wilde natuur. We hebben de voedertijd bijgewoond, maar dat was een beetje een drukte met veel zwetende toeristen. Gelukkig konden we ook in het observatiehuis achter glas de dieren zien spelen in hun speeltuin. Met een uurtje heb je alles wel gezien.

Desondanks voelde het meer als een dierentuin dan als een echte ontmoeting met wilde orang oetans. Het echte 'ik heb orang oetans in Borneo gezien'-gevoel ontbrak daardoor wel een beetje. Ik wil ze graag in het wild zien!

Bornean Sunbear Conservation Centre

Daarna gingen we naar de Sunbears. Hier konden we de beren van bovenaf bekijken en was er een klein museumpje met onder andere een opgezette Sunbear en een foetus op sterk water. Ook voor dit park hadden we niet lang nodig. Het is niet zo groot.

Bloemen
Oerang-oetan familie

Best apart om te zien! De Sunbear is bijna uitgestorven, dus het is goed dat er ook hier inzet is voor hun behoud. Wat hier ook gebeurde was dat een grote boze alfa aap plotseling omhoog klom naar het observatiedek terwijl wij foto's maakten. Iedereen deinsde ver achteruit! We schrokken ons een hoedje!

Rainforest Discovery Centre Sepilok

Oke, door de hitte hadden we de knollen al behoorlijk op, zweten alsof je onder de douche stond, maar het was pas 12.00 uur dus we moesten nog een hele dag zien te vullen, en in Sandakan is eigenlijk niet veel te beleven. Zodoende belandde we bij het Rainforest Discovery Center. Een uitgestrekt gebied jungle waar op een aantal plaatsen loopbruggen en paden waren waar je trails kon lopen. We hebben een adelaar gevonden met zijn nest vanuit de uitkijktoren. Even later spotte we een grote hornbill, maar helaas was deze al weg voor we goed en wel camera in gereedheid hadden. Onderweg zagen we mooie bloemen en waren we erg enthousiast dat we een kolibri zagen, die dronk ook uit een bloem (dat was niet te fotograferen hij was zo vlug). Maar wat zijn ze klein, en schattig! Leuk vogeltje! Ineens komt er een man aan die zegt dat er orang-oetans gespot zijn een krappe 20 meter verderop! Yes! Wilde! A dream come true! Zo vet!! Lang naar gekeken en van genoten! Leuke afsluiter!! Uiteindelijk de Grab weer gepakt naar Sandakan waar we neergestreken zijn bij een havenrestaurantje om onze rammelende magen te vullen.

Dag 5 - Kinabatagan River Jungle

Na een goed ontbijt en een luie ochtend gaan we dan eindelijk op pad naar de Kinabatagan river en jungle! Hier blijven we 3dagen/2 nachten!  We hebben er zin in!

Na een rit van anderhalf uur in een propvolle minivan, waarbij we ook nog nog onze backpacks een plekje moesten geven, kwamen we aan bij de jetty. Vanaf daar vervolgden we onze reis per boot. Na een boottocht van anderhalf uur arriveerden we op onze bestemming voor de komende dagen: Uncle Tan's Jungle Camp!

We vormen een supergezellige groep en de sfeer is heerlijk relaxed. Onderweg naar het junglekamp hadden we meteen al geluk. We zagen krokodillen, monitorlizards, een soort kingfisher, orang-oetans en heel veel 'maffiamonkeys' zoals ze hier makaken noemen. Verder hebben we diverse vogels gezien, waaronder veel witte reigers, en in de lucht vloog een hornbill voorbij. Helaas heb ik deze niet op camera kunnen vastleggen, maar we hebben nog een paar dagen te gaan!

We slapen in een open hutje midden in de jungle, hoe gaaf is dat?! Ondanks de flight bags moeten al onze spullen onder de klamboes. Je weet maar nooit wat er 's nachts op bezoek komt! Na het neerleggen van onze tassen in de hut, hebben we genoten van de zonsondergang aan de rivier.

Kinabatagan river
Accomodatie Uncle Tan's Kinabatagan River Jungle

Daarna kregen we een briefing. Alle medicijnen, zeep, parfum, tandpasta en dergelijke moeten in metalen kisten worden bewaard. Dit om te voorkomen dat ratten op zoek gaan naar deze geuren en je backpack kapot knagen. Ook is het belangrijk om geen spullen te laten slingeren vanwege de apen die hier rondlopen en graag 'maffiaatje' spelen. Met z'n allen hebben we heerlijk gegeten en daarna stond de avondsafari op het programma, per boot!  Het spotten van wilde dieren is altijd geweldig! Of het nu in dichte jungles is, op safari of onder water, er is iets fascinerends aan het observeren van dieren in hun natuurlijke habitat.

Verschillende krokodillen, vogels, vleermuizen en apen gezien. Ook een kikkertje! Superleuk! Morgen 06.00 op voor de ochtendsafari! Dan is foto's maken weer iets makkelijker! Nu snel naar 'bed'. Een matras wat zo'n 5cm dun is onder een klamboe in een open hut. Primitiever kan het niet! Ik vind het práchtig maar aangezien ik mijn jungle-bed ook nog met Chiara en al onze backpacks moet delen is het toch iets wat oncomfortabel. Wat wel echt heerlijk is, zijn alle junglegeluiden om ons heen! Maarten ligt op het bed naast ons! We wensen elkaar welterusten en tot morgen!

Dag 6 - Uncle Tan's

Na een wat oncomfortabele nacht (zoals verwacht) en een nachtelijk uitje richting de wc, wat ook wel spannend was (Chiara maakte me wakker met 'mama, ik kan het echt niet meer ophouden'), verzamelden we ons in de gezamenlijke ruimte. Anderen gaven aan slecht te hebben geslapen omdat ze moesten plassen maar niet naar de wc durfden ;-)

Ondanks alles is iedereen weer lekker goed gehumeurd en klaar voor de morning boat safari. Op de boot zat een dikke springspin, en Maarten heeft als held van de dag deze uit de boot verwijderd! My Superhero!! Tijdens de safari hebben we weer wat vogels, varanen en apen gespot, waaronder een vrouwtjes neusaap (die had helaas geen grote neus), silverleaf monkeys en makaken. Qua vogels zagen we een zwaluwtje, een adelaar en dezelfde kingfishers als gisteren, met hun bonte kleuren.

Na de tour hebben we op het kamp ontbeten en daarna wat vrije tijd gehad. De douche bestaat uit een regenton met een schep; een dagje niet douchen overleef ik wel, laat maar zitten!

Om de tijd leuk te besteden, ben ik met de camera op zoek gegaan naar insecten en hagedissen. Chiara is gaan tekenen en speelt inmiddels galgje met Maarten. Ze vermaken zich ook prima! Zo meteen op een wandelsafari!

Kinabataganriver zonsondergang
Insecten

Okay, volgende activiteit: junglewandeling! Onderweg kregen we veel uitleg over de flora en fauna, klommen we in lianen en vonden we orang-oetan nesten! Het was geen gebaand pad. We wandelden, klommen en klauterden echt door de pure jungle. Heel gaaf! Het wemelde er wel van de muggen! Nat van het zweet kwamen we weer terug op het kamp. We stinken een beetje, maar douchen is hier niet echt een optie. Maarten heeft wel een poging gewaagd... (bruin water, maar hij heeft wel zijn naad kunnen uitspoelen, hahaha). Ik fris me wel weer op als we morgen in het hotel zijn. Voorlopig blijf ik een smeerpoets dus! Haha.

Om de middag door te brengen gingen we vissen op meervalletjes. Ik heb er 3 gevangen (al vind ik dat ik er 4 heb gevangen omdat ik beet had met Maarten zijn hengel en ik hem binnenhaalde). Maarten ving er 1 (of eigenlijk 2, afhankelijk van hoe je het bekijkt dus) en Chiara ving er ook 1. In totaal hebben we met de groep16 vissen gevangen voor de barbecue van vanavond! Ik hoefde geen wormen aan de haak te doen, dat deden de gids (Eim) en Maarten. Dank daarvoor! Chiara was zo dapper om wél wormen op te pakken! Stoere meid!

Eind van de middag gingen de orang-oetan groep en de krokodillengroep weer op pad. Bij aankomst op het kamp werd onze -erg leuke!- groep van 16 in tweeën verdeeld, 2 groepen van 8 (de crocodile-group en de orang oetan-group), om de tour in tweeën te splitsen vanwege de grootte van de bootjes en om de groepjes lekker klein te houden.

Deze keer was het tijd voor een afternoon boat safari. We zagen weer verschillende dieren, maar geen nieuwe. Aan het einde van de safari meerden we ergens aan om het uitvliegen van miljoenen flying foxes (grote fruitvleermuizen) te zien, met een spanwijdte van wel een meter! De hele lucht was ermee bezaaid voor een hele poos! Geweldig! We hebben een tijdje in de boot gelegen en naar de hemel gekeken voordat we terugvoeren naar ons kamp. Er leek geen einde te komen aan de stroom vleermuizen!

Bij terugkomst op het kamp stond er een heerlijke barbecue op ons te wachten, en onze groep kreeg ook onze vers gevangen meerval! Zo lekker, ik denk dat ik nog nooit zo'n lekkere vis heb gegeten! Het smolt echt op je tong! Ze hadden de vis gefrituurd omdat het visvlees anders op de barbecue zou verdwijnen. Het was heerlijk! Na het eten was het tijd voor muziek en plezier. De eerste dag dat we aankwamen was de groep voor ons aan het zingen, klappen en op de tafels aan het dansen. Wij, als nieuwelingen, keken van een afstandje naar het tafereel en genoten ervan. Nu waren wij de groep die aan tafel zat te genieten van de muziek en gekkigheid, en de nieuw aangekomen groep keek een beetje zoals wij eerst deden. Grappig hoe de rollen kunnen omdraaien! Wedden dat zij vanavond aan de grote tafel zitten te zingen en de nieuwe groep weer naar hen kijkt?!

Na de heerlijke barbecue gingen we op een night walking safari met onze vaste gids Saroon! Wat een schat was dat! (Net als de rest overigens, iedereen hier is zo lief!) Tijdens de night safari hebben we voornamelijk insecten en spinnen gespot. We zagen ook een civetkat, een mooi slapend vogeltje en een plompe lori, iets wat super zeldzaam is om te spotten! Hadden wij even geluk! De laatste keer dat ze er een hadden gezien was al meer dan een jaar geleden.

Spin

We zagen ook nog een schorpioen en de gids liet ons aan een blad ruiken; het rook naar niets. Vervolgens spoot hij er schorpioengif op door het blad langs de schorpioen te halen en liet ons het blad opnieuw ruiken. Er kwam echt een mega sterke, vreemde geur vanaf! Ongelofelijk dat zo'n klein beestje zo'n sterke geur kan verspreiden. Intens!

Over intense geurtjes gesproken, wat stinken wij ook! En wat plakken we en wat zijn we vies! We kijken echt uit naar een echte douche en het wassen van onze kleren! Geloof me, het is heel hard nodig! Maar dit is wel part of the experience!

Dag 7 - Afscheid nemen van de jungle!

We hebben echt een fantastische tijd gehad hier bij Uncle Tan, zeg!! Wow!!! Onvergetelijk! Een echte jungle ervaring! Met dank aan de groep, maar vooral aan het leuke team van Uncle Tan! Bij de jetty hebben we afscheid genomen van elkaar, nog even een foto gemaakt van de crocodile group met Saroon en toen op naar Sandakan. De Engelse familie uit de groep, waarvan Chiara en hun dochter superleuk matchten en 'vriendinnen' werden, zijn tegelijk met ons op de Perhentians, dus die zullen we misschien weer zien! We hebben nummers uitgewisseld!

Eenmaal in het hotel hebben we héérlijk gedoucht en opgefrist. Genieten dit! Vervolgens hebben we onze dodelijk stinkende was gewassen en gedroogd bij de wasserette. Dat was héél hard nodig! Vervolgens zijn we naar de foodcourt gegaan, want we hadden trek! Daarna over naar ons nieuwe hotel, Tyng Garden, wat dichter bij de luchthaven, dat is handig voor morgen! En vroeg naar bed want we moeten er weer vroeg uit de volgende dag.

Dag 8 - Kota Kinabalu

Al vroeg op het vliegveld dus, waar we onze Engelse vrienden weer treffen. We blijken dezelfde vlucht en dezelfde rij stoelen te hebben! What are the odds!?

Aangekomen bij Hotel Iskandar. Ons nieuwe stekkie voor de aankomende dagen. Simpel en prima! We zijn er toch niet veel, dus hotels hoeven we nooit zo 'high class'. Gewoon een fijne slaapplaats is voor ons voldoende! Spullen gedropt en gaan!

Na een ochtendje rondwandelen en wat te hebben gegeten in Kota Kinabalu was het tijd om even wat strandjes op te zoeken. We zijn naar Mamutik Island en Sapi Island gegaan. Op Mamutik een uurtje gesnorkeld en clownfish in anemonen gespot! Heel leuk! Daarna door naar Sapi. Daar hebben we echt even lekker geluierd/geslapen op het strand en heeft Chiara ook nog mooie schelpen gezocht! Helaas is Gaya Island gesloten. Net het grootste eiland met het meest te doen geloof ik ook. Je kan er ook wandelen als ik me niet vergis, dus dat is wel jammer. Ook de Zipline is dicht. Om 16.00 met de speedboot weer terug naar KK. Lekker opgefrist en naar de night foodmarket om lekker te eten! Daarna nam ik een heerlijke massage bij Blue Lagoon Reflexology. Ik ben weer helemaal zen! Op naar het Mariott hotel waar Maarten en Chiara bij een rooftopbar zijn neergestreken in de tijd dat ik een massage kreeg.

Impressiefoto's duiken kota kinabalu

Dag 9 - Duiken en het bijzondere avontuur van Maarten en Chiara

Weer veel te vroeg wakker, so exited om weer lekker te gaan duiken! Vandaag staan er 3 duiken op de planning. Verzamelen op Jesselton Point (gezellige pier) waar ik al snel neerstreek naast een Duits meisje die ook zat te wachten op het duiken. En zij had koffie!! Ik nu ook ;-) Maarten en Chiara gaan vandaag wat anders doen. Vanavond verhalen uitwisselen onder het genot van een hapje en een drankje denk ik zo ;-) Super leuke duiken gemaakt! Van alles gezien; sepia's, een schildpad, pufferfish, zeesterren, clownvissen, scholen barracuda's enz. enz. Na de eerste 2 duiken een lekkere lunch gegeten op Mamutik island.

Klaar voor de laatste duik! Let's go! Het was weer een héérlijke dag met mooie onderwaterwereld, gezellige duikers en een leuke crew.

Chiara en Maarten zijn vandaag samen op pad gegaan. Ze zijn rustig begonnen en hebben heerlijk ontbeten bij een eettentje. Daarna wilden ze naar een viewpoint lopen, maar helaas was de trap ernaartoe afgesloten. Dus besloten ze een Grab te nemen. Het uitzichtpunt was verlaten, maar toch leuk om even te zijn geweest. Om zich verder te vermaken zijn ze naar Lok Kawi Wildlife Park gegaan. Het was een beetje als een dierentuin, maar toch leuk om even te bezoeken. Omdat ze nog wat uurtjes over hadden, besloten ze om naar een mangrovebos te gaan. Chiara had wat leuke foto's gezien op Google. Nou, dat werd weer een apart avontuur!

Op naar de mangroven! De taxichauffeur wist zelf ook de weg niet. Hij reed Maarten en Chiara via een achterafweggetje naar binnen. Oké, we gaan wel kijken, dachten ze. Daar aangekomen was het helemaal uitgestorven; de ticketcounter was dicht, maar je zag wel een ingang naar de mangroven. Ze liepen rond om te kijken of ze iemand konden vinden. Het was er helemaal verlaten en vervallen. De loopsteigers zaten vol gaten en waren verrot, en de gebouwen waren ingestort. Toch hebben ze een leuk rondje kunnen lopen. Daarnaast lag nog een soort cowboyterrein, ook helemaal verlaten. Er hing een spookachtige sfeer!

Toen ze er genoeg van hadden, zijn ze via de hoofdingang teruggelopen en zagen ze een groot spandoek dat het terrein gesloten was wegens renovatie... waarschijnlijk al jaren. 😅

Toen Chiara en Maarten klaar waren om te gaan en een Grab te bestellen, bleek dat onmogelijk. Na 35 minuten nog steeds geen Grab. Ze besloten te gaan lopen in de hoop meer kans te hebben in de 'bewoonde wereld'. Dat viel tegen! Onderweg hebben ze nog een bus aangehouden, maar het bleek geen openbaar vervoer te zijn. De bestuurder wilde wel helpen, maar de bus zat vol met zijn familie en niemand sprak Engels... Uiteindelijk zag Maarten gelukkig tóch een auto (van Maxim) bij een winkeltje stoppen en heeft gevraagd of dit toevallig een taxi was. Ja hoor, eindelijk konden ze terug!

Masjid Bandaraya Kota Kinabalu

Dag 10 - Maarten gaat duiken en Sabrina en Chiara tour Wetlands Klias River

Vanochtend met z'n drieën vertrokken naar Jesselton Point om Maarten af te zetten om te duiken. We moeten om en om, zodat er ook iemand wat met Chiara kan gaan doen! Prima verdeeld zo! Chiara en ik zijn naar The Kota Kinabalu City Mosque Masjid Bandaraya geweest. Even omheen gelopen en foto's gemaakt. Je kon ook naar binnen maar daar had Chiara geen zin in. Terug naar het hotel, even chillen, vroeg geluncht.

Er is hier, in tegenstelling tot andere landen zoals Thailand, nergens advertisment of tour operators die je op weg helpen voor leuke tours. Het is niet zo touristisch ingesteld, maakt het authentieker, dat wel! Gelukkig hebben we het internet en via GetYourGuide heb ik wat leuks geregeld om te gaan doen! Op een andere manier (bijvoorbeeld gewoon op straat) iets boeken/regelen is hier in heel Maleisië wel iets lastiger heb ik gemerkt. Ik ben blij dat we wat hebben gevonden om te doen vandaag! We worden rond 13.00 opgehaald voor een tour naar de Wetlands. Klias river Boat Cruise & Firefly Cruise.

Na 2 uur rijden zijn we aangekomen bij Klias River. Hier even tea time gehad met lekkere Maleise hapjes en thee/koffie. Doe mij maar koffie, ben nog een beetje sloom van de rit. Chiara en ik zijn beide in slaap gevallen.

Vervolgens hebben we ruim 2 uur gevaren over de rivier, waarbij we veel neusapen en een krokodil gezien hebben.

Er wacht bij terugkomst bij de pier een lekker diner op ons! Daarna gingen we de boot weer op. Deze keer voor de vuurvliegjes. Die zitten in specifieke bomen. De mannetjes geven blijkbaar sterker en sneller knipperlicht dan de vrouwtjes. Ook zijn ze erg gevoelig voor licht en kunnen ze maar een paar uur lichtsignalen geven.. Bijzonder om te zien. De bomen leek wel op een kerstboom! Zo verlicht!

Klias river wetlands tour

Dag 11- Kuching

Vanochtend ontbeten in KK, onze spullen gepakt en vertrokken naar de airport om naar Kuching te gaan. Vlucht van zo'n anderhalfuur.  Prima te doen. Ons hotel, Kuching Waterfront staat in Chinatown, aan het water tegenover een groot politiek meetingcentrum (mooi gebouw) en een gave brug! Een perfecte uitvalsbasis en een leuke hostel/hotel die ook prima in ons budget past!

We besluiten eerst een rondje Chinatown te doen en een hapje te eten. Wat een verrassend leuke stad is Kuching!! Veel (met name) Chinese invloeden en cultuur! Weinig Maleis te vinden hier. Prachtige muurschilderingen her en der en een enorm leuke waterfront! We hebben door een park gewandeld, langs wat Chinese tempels, en een boottochtje met een oud mannetje gemaakt. Heel handig; had hij van vooraan de boot naar achter een touwtje gespannen om zo de motor aan te kunnen trekken. Schattig baasje was het!! Stokoud zo te zien, en toch nog aan het werk! Het is wat...

Vervolgens nog even naar hét beroemde kattenstandbeeld van Kuching gelopen. Die moet je natuurlijk even gezien hebben. Na een koffiepauze gingen we naar Kuching food festival, een groot terrein vól eetkraampjes, kermisspelletjes en een heleboel mensen! Wat een geluk dat we dat hier nu treffen. Gezellig! Op een gegeven moment stuitten we op een muziekpodium! 'Kuching's Got Talent' was een paar dagen geleden geweest, maar vandaag lijkt het er ook op. Verschillende mensen zingen! Sommige ook wel echt héél mooi! Genieten dit!

We lopen verder door het park waar veel katten in licht tentoongesteld staan! Kattenstad he :) dat is wel duidelijk! We hebben een muntje gegooid in de wensput! Op de foodmarket zie je echt van allerlei verschillende tentjes, honderden, en allemaal verkopen wat anders.. van thais, sushi, mexicaans, en onbekende dingen tot barbeque en de meest bizarre suikerspinnen die ik ooit heb gezien. Aan de praat geraakt met een local vrouwtje, enorm aardige jongedame. We hebben een tijd gekletst voor we de Grab naar ons hotel pakten. Overal is verlichting, ook de hele waterfront en de brug en het grote politieke gebouw staat in het licht. Prachtig!

Dag 12 - Bako National Park

Vanochtend vroeg vertrokken naar Bako National Park. De Grab driver was aardig! Hij heeft ook voor ons de gids geregeld. Super fijne gids ook! We hebben een mooie hike gemaakt, zo'n 100% luchtvochtigheid en 32+ graden!! Zweten! Maar wel een leuke hike. Wat makaken gezien onderweg, maar verder alleen wat insecten. Als toetje echter na de hike werden we beloond met een green viper! Gewoon heel laag aan de grond. Wow! Echt tof!!

Daarna bij het hoofdkwartier geluncht, waarbij de gids ons wegriep omdat hij neusapen gespot had! Dus wij gingen snel kijken! Even later kwamen er overal silverleaf monkeys (mutslangoer) en neusapen rondom het kamp aan, en een baardzwijn! Lucky us! Ook zagen we een flying lemur, maar die was niet goed te zien. We zijn weer eens een stelletje smeerkezen, want door de hitte zijn we druipnat en zuur haha, jungle life! We delen onze kamer met anderen hier. Je moet ruim van tevoren reserveren als je hier wil overnachten! De plekken zijn vol voor je het weet.

In de avond hebben we nog een privé night-safari met onze Belgische roomie en een ander Mexicaans meisje gedaan. Ruim 2 uur op pad geweest. Veel creepy crawlers gezien en een flying lemur (Maleise vliegende kat)!! Heel leuk! Morgenvroeg terug naar Kuching om wat musea te bezoeken alvorens weer naar het vliegveld te gaan!

Dag 12 - Cultural Village

Na het ontbijt afscheid genomen van Bako NP om richting Sarawak Cultural Village te gaan. Een openluchtmuseum waarbij ze over de stammen en gewoonten van de Maleise cultuur vertellen/laten zien Hierbij was ook een traditionele dans en muziek show Leuk om een ochtendje door te brengen hier. Onze Grab chauffeur heeft op ons gewacht en brengt ons naar Waterfront lodge waar wij onze backpacks achtergelaten hebben toen we naar Bako gingen met slechts wat daypacks. Natuurlijk ben ik een schone korte broek vergeten dus vandaag vertoef ik in mijn lange sportbroek.. hopelijk kunnen we ons nog even opfrissen bij Waterfront voor we gaan vliegen vanavond... We laten voorlopig de jungle even achter ons, en maken plaats voor het eiland leven! Lekker snorkelen, duiken, ontspannen!

Dag 13 en 14 - Op naar de Perhentian Eilanden

Geslapen tussen Kota Bharu en Kuala Besut in, in the middle of nowhere. In de avond hebben wij een sleutel gekregen, en we hebben deze in de ochtend weer ingeleverd. Het was goed zo. Oke? We hoeven niet te betalen? Het zal wel, ze spreken geen woord Engels. TIP: of reis meteen door naar Kuala Besut, of blijf een nacht in Kota Bharu.

Want hier in the middle of nowhere vind je ook géén Grab natuurlijk! Gelukkig hadden we het nummer van de chauffeur die ons gisteravond had afgezet opgeslagen in onze telefoon (voorgevoel?!). Die moest 45 min rijden om ons 20min verderop af te zetten. Ook dat doet deze dan weer voor een habbekrats. Hoe doen ze het!?

Anyway, door met de speedboot, vliegend over het water naar Perhentian Kecil! Islandlife!!

We slepen zwetend onze koffers over het strand, naar ons nieuwe verblijf voor de aankomende dagen: Harrera Perhentian op Long Island. Wederom een top locatie, low budget en knus!

Aangezien Chiara lekker zat te chillen bij de duikclub (Panorama Divers) en de duikclub, zij én wij ons hier helemaal oké bij voelden dat zij daar bleef chillen (onder toezicht van de club), konden Maarten en ik allebei een duik maken! Samen een duik gemaakt op Shark Bay!

Helaas had de GoPro kuren en heb ik geen foto's gemaakt. Wel een mooie stek! Om 19.00 vertrek ik voor m'n eerste nachtduik. Maarten en Chiara gaan zich dan vast opfrissen bij het hotel en als ik terug kom en wat opgefrist ben gaan we lekker een hapje eten! Intussen m'n GoPro weer aan de praat gekregen gelukkig, maar die zal vannacht weinig zin hebben. Morgenochtend ga ik de eerste 2 duiken doen (8.30 en 11.30) en Maarten de middag (14.30) en nachtduik (19.00) De dag daarna draaien we het om. We staan al keurig op de duikplanning op het whiteboard :) Stekken ook bekend. Handig systeem! Vette nachtduik gemaakt. Murene gezien, roggen, kwallen met 2 meter lange tentakels (daar werd ik écht níet blij van!!!!! Enge kutdingen) pufferfish en een haaitje onder een stuk rots... en wat ook leuk was was het lichtgevend plankton. Daar was echt superveel van! Heel leuk! Na het duiken lekker gedoucht en op naar de gezelligheid op het strand.. lekker eten, drinken, muziek en vuurshows..! Nota bene een solo uitgevoerd door een kind jonger dan Chiara! Heftig en knap!

Dag 15 - Perhentians

Vandaag weer duiken! De 2e duik was veel swimthoughs, zwemmen door opgestapelde rotsen, super smal, sommige plekken moest je je er echt doorheen wurmen. Perfecte buoyancy test! Maar het ging perfect! Voor vandaag genoeg gedoken. Ik geef het stokje over aan Maarten.

Onze Engelse vrienden uit de jungle zijn ook overgekomen van het andere eiland en we lunchen gezellig samen! In de middag met Chiara gezwommen en een ritje gemaakt op een bananenboot met Maarten en Chiara.. Natuurlijk op verzoek van Chiara, die vond het helemaal te gek! Zij wilde nog wel een paar keer als het aan haar lag! Ik kan er zo van genieten als ik haar zo volop zie genieten!! Ze was zo enthousiast, zo lief! Vanavond onze schone was weer opgehaald (lekker gevoel), gedoucht en Calavera dobbelspel gespeeld. Fijn en leuk (reis)spel! We zijn knetter verbrand vandaag, ondanks de zonnebrand. Sh*t!

Dag 16 en 17 - Perhentians verlenging

Duiken blijft heerlijk! Dat hebben we deze dagen dan ook maximaal gedaan. Chiara geniet ook van het eilandleven. We hebben nog gesnorkeld op Turtle Point. Ook hebben we leuke contacten opgedaan bij de diving. Je ontmoet tijdens je reis altijd zoveel medereizigers. Je hoort de mooiste verhalen!

Dag 18- Taman Negara, reisdag

Vanochtend om 08.00 de boot richting Kuala Besut gepakt om vervolgens met de minivan naar Taman Negara te gaan. We besloten langer op de Perhentians te blijven, waardoor we nu een keuze moesten maken tussen de Cameron Highlands en de jungle van Taman Negara. We besloten dus voor het laatste te gaan. Onze twee nieuwe kennissen van het duiken zitten ook in onze van. Gezellig. Om 18.20 aangekomen bij ons motel, die een eindje buiten het dorpje zit. De natte was snel te drogen gehangen en daarna een hapje eten. Het was een lange reis!

Dag 19 - Taman Negara

Vandaag weer een dagje hiken op het menu! Een flinke trekking door de jungle van Taman Negara. Ze noemden het de babytrail (die was ook easy, naar de canopy walk) Daarna de Kindergarden Trail en daarna de Highschool Trail. We begonnen de hike naar de Canopy walk. 300m aan touwbruggen gespannen door de bomen van de jungle. Chiara vond het helemaal te gek! Best nog een pittige klim naar boven, ondanks dat het pad gewoon uit latten bestond. Maar ja, bedenk dat de luchtvochtigheid hier ook echt 100% is! Binnen 2 minuten doorweekt, zweterig, plakkerig en buiten adem! En dat was nog maar het begin. Na de canopy walk begon het échte werk. Een paar uur hiken door de jungle, met als einddoel een waterval. Tussendoor een waterbreak en een lunchstop gedaan. Een klein stukje met de boot na de lunch en toen nog 20 minuten door naar de waterval. Helaas waren hier erg veel mensen (allemaal op tour natuurlijk) maar toen iedereen zo'n beetje weg was hadden we het rijk héél even voor onszelf. Heerlijk.

Verder hebben we gewoon lekker even in de waterval poel gezeten en een watervaldouche genomen. Super verfrissend!! Echt heerlijk! Alleen voordat we de boot weer bereikt hadden was dat frisse gevoel alweer weg. Natte kleren voel je niet echt hier maar het zweet wat uit elk hoekje van je lijf komt wel. Anyway, het volgende onderdeel van de dag: rapid shooting! Lekker met een bootje door de stroomversnelling sjeezen en vooral heel nat worden! Wat een lol! We gingen door tot we bij het dorpje aankwamen waar mensen nog echt in de jungle leven (Orang Asli Village). Hier lieten ze zien hoe ze vuur maken en hoe ze jagen en mochten we een pijlte proberen af te vuren. Daarna met de boot terug naar Kuala Tahan.

Dag 20 - Taman Negara

Jungle wandeling naar Lubuk Simpon gedaan in de ochtend. Vanmiddag nog een boottourtje gepakt waarbij we heerlijk konden genieten van een lekker briesje op het water. We maakten een stop bij een enorme boom, en bij de vissen sanctuary, gewoon een plek met veel vis in de rivier, waar je ze kon voeren haha! Daarna door naar de waterval. De weg naar de waterval was nog 1.2km wandelen. Maarten en Chiara hebben even gezwommen, ik had geen zin. Hierna terug naar het hotel, douchen en lange broek aan en dan weer weg voor de nachtsafari! Omdat we er toch nog geen genoeg van hebben toch nog één laatste night safari op zoek naar kriebelbeestjes...

Dag 21 - Kuala Lumpur

Na een lange minivan rit weer aangekomen in KL. Even geld gepint, onze backpacks gedropt bij ons nieuwe hotel, het KIP hotel en op naar Petaling street! Lekker shoppen. Chiara heeft een nieuwe 'Louis Vuitton' rugzak (haar rugzak is hier stukgegaan) en een mooie 'Nike' pet aangezien ze haar pet verloren was in het vliegtuig. Terug in het hotel hebben Maarten en Chiara even het zwembad gekeurd voor morgen, mooi een infinitypool op de 5e etage.. dikke priem, helaas met uitzicht op een bouwkeet. Ik nam een massage, maar die was véél te duur en gewoon op een hotelkamer, beetje raar gedaan. De masseuse was wel heel lief en masseerde wel aardig, maar toch was het een beetje vreemd en ongemakkelijk. In ieder geval niet wat ik er van gehoopt had. Terug op de hotelkamer mijn eerste wárme douche in 3 weken gehad! Daar genoot ik nou écht enorm van! Lekker lang staan douchen en daarna lekker met de föhn m'n haren gedroogd..!! Dat is echt luxe na drie weken koude douches of regentondouches! Wat zijn we eigenlijk maar verwend he! Maarten en Chiara spelen nog een potje Calavera en morgen is dan alweer onze laatste dag van onze reis. De Batu Caves staan op het programma.

Dag 22 - Terug naar huis

Een ochtendje naar de Batu Caves. Hindoestaanse tempels in de grotten Vreselijk vol toeristen. Ik vond het niet zo spectaculair helaas. Nu terug naar het hotel en naar het zwembad! De avonturier in mij is gaan slapen! Tijd om te niksen en chillen! En ook weer tijd om naar huis te gaan. Nagenieten van een onvergetelijke reis!

Tijd om uit te zwaaien!

Dankjewel voor het lezen van onze reisblog! Het delen van onze avonturen met jullie is echt een plezier. Jullie interesse betekent veel voor ons. Blijf ons volgen voor meer reisverhalen en tips! Veel reisplezier en tot de volgende post!